Vad säger centerns starke man, Bengt Johansson den här gången om att dra undan elevunderlaget från skolorna på landet? Förra gången valde han att inte ta ställning, vilket gjorde att Anders Senestad(m) och Mattias Ravander (s) kunde trumfa igenom ett beslut om att räkna in årskurs sex elever till högstadiet
Förra våren tror jag det var som det begav sig –frågan om att flytta över årskurs sex eleverna till högstadiet. Då lyckades Anders Senestad, moderat ordförande i barn- och utbildningsnämnden, kuppa igenom ett beslut om att räkna in årskurs 6 – elever i högstadiet. Det var med knapp majoritet, röstsiffrorna 6-4 och en nedlagd. Bakgrunden till motståndet var och är att vi är många som tycker det är viktigt att inte undanröja elevunderlaget i byskolorna. Dessutom tycker vi att 12-åringar behöver ett år till på sig innan de ska in i det betydligt tuffare klimatet på högstadiet.
Det var hela havet stormar i partierna när vi skulle ta ställning – formellt en remiss när det gäller kommunens byggplaner. Den gången var vi fyra som röstade emot – Jan-Olov Johansson, Sanna Fogelby från socialdemokraterna, Börje Andersson från folkpartiet och jag, Björn Grip, från vänsterpartiet.
För att flytta sexorna till högstadiet röstade moderaterna – förutom Anders Senestad, Cox, Linné och Selacovic – socialdemokraterna Mattias Ravander och Ulla Karlsson, samt en centerpartist som jag sorgfälligt glömt namnet på. Bengt Johansson, centerns starke man i Sörping valde att lägga ner sin röst, förmodligen därför att han inte kunde tänka sig att rösta på ett vänsterpartiyrkande. Bedrövligt!
Ännu mera bedrövligt är att han offentligt säger sig agera emot en flytt av sexorna. Det är lögn och förbannad dikt! Visst, han la ett eget förslag, likalydande med mitt, men likafullt, när hans förslag förlorade hade det varit logiskt att rösta med mitt yrkande. Vän av ordning kanske tycker att vi andra kunde röstat på Bengts förslag. Visst, hade vi hunnit tänka efter skulle vi naturligtvis begärt ajournering – betänketid i fem minuter – för att kunna göra upp om ett gemensamt förslag. Frågan är om Bengt hade velat detta.
Nu är det dags igen – på torsdag, 3/3 ska vi behandla frågan igen, förmodligen blir det dock ej beslut förrän i april. Så det finns tid att driva en opinion! Vi är ju en i stora delar ny nämnd för barn- och utbildningsfrågorna. Alla moderaterna är nya, Börje folkpartist fick inte längre vara med, vilket både han och många andra tyckte var tråkigt. Sossarna har också en delvis ny uppsättning, liksom centern. Bengt är dock fortfarande centerns starke man i nämnden.
Det ska bli intressant, frågan om hur de nya ledamöterna ställer sig är långt ifrån självklart. Även i det moderata partiet är det långt ifrån säkert att man kommer att rösta som de gamla ledamöterna från partiet. En sak är klar – vänsterpartiet har inte ändrat inställning!
Björn Grip (v)
Ledamot i BUN