Interpellation med efterföljande Svar…Hur mycket mera får ”valfriheten” kosta?

Vid senaste barn- och utbildningsnämnden presenterades en förteckning över vad kostnaden per barn är på olika stadier i kommunal regi och i privat verksamhet.

Det visar sig till exempel att kostnaderna per barn årskurs 1-6 i kommunal regi är 38.462 kronor, medan friskolorna i Söderköping genomsnittligt kostar 52.992 kronor. Den interkommunala ersättningen till andra kommuner  i samma åldersgrupper är 55.908 kronor och för friskolor i annan kommun är den genomsnittliga kostnaden 58.900 kronor. Kostnaderna för ”valfriheten”, det vill säga att sätta barn i privata skolor, är enligt redovisningen mellan 40 och 60% högre än kostnaderna i kommunal regi (Handling till ärende 4 BUN 16/12 2010, Dnr: BUN 2010-409).

Skillnaderna gäller med smärre variationer oavsett stadium. Visserligen hävdade BUN-ordföranden att siffrorna inte är jämförbara då det finns ”gemensamma nyttigheter” som de enskilda verksamheterna måste kompenseras för. Vad detta är, och hur stora belopp det gäller, kunde emellertid inte redovisas.

Det har också visat sig svårt att få fram faktiska siffror när det gäller ersättningarna som totalt betalas ut till enskilda verksamheter inom skolans värld. Förklaringen, enligt BUN-ordföranden, skulle vara att lagstiftningen kring friskolor sätter hinder i vägen, något som är svårt att finna täckning för vid en genomläsning av lagstiftningen.

Våra frågor till kommunstyrelsens ordförande blir därför följande:

–          Tycker du det är rimligt att kostnaderna för enskild verksamhet är betydligt högre än kostnaderna för kommunal verksamhet?

–          Vet du om det finns lagstiftning som förhindrar redovisning av kommunens kostnader för friskoleverksamheten?

–          Är du beredd att medverka till att kostnadsredovisningarna för skolans olika verksamheter blir tydliga och jämförbara för förtroendevalda och allmänhet?

Söderköping, den 21 december 2010

Bernt Schneider (v)                                                Christina Larsson (v)

Kommunfullmäktige

Svar interpellation: Hur mycket mer får ”valfriheten” kosta?

Den lag som reglerar de ekonomiska villkoren mellan kommuner och fristående skolor heter Lagen om lika villkor. Den innebär i korthet att en kommun vars elever som går i fristående skolor skall betala ett pris per elev som motsvarar kostnaden för eleven i den egna skolverksamheten. Med kostnad avses samtliga kostnader som antingen direkt eller indirekt avser skolverksamheten. Detta betyder att även kostnader som inte löpande och direkt redovisas på en skolenhet skall ingå. Dessa kostnader kan i redovisningen uppstå såväl inom som utanför den verksamhetsansvariga nämnden. Om en fristående skola upplever att denna princip åsidosätts kan skolan föra frågan vidare till Förvaltningsrätten. Den kommunala redovisningen omfattas dessutom av offentlighetsprincipen. Söderköpings kommun följer genom dess barn- och utbildningsnämnd lagstiftningen, d v s fristående skolor får en ersättning motsvarande den kommunala kostnaden. Detta innebär att de kostnader som direkt redovisas i skolverksamheten i prissättningen till fristående skolor kompletteras med de kostnader som redovisas på andra nivåer i organisationen. Exempel på detta är kostnader för lokaler, lokalvård och skolmåltider, administration, elevvård, momspåslag etc.

Svaret på frågorna blir därför:

1. Söderköpings kommun följer lagstiftningen, d v s kostnaden per elev i den kommunala

skolverksamheten är på nivå med vad som av kommunen betalas per elev till fristående skolor.

2. Det finns naturligtvis inget i lagstiftningen som förhindrar redovisning av kommunens

kostnader för friskoleverksamheten. Sådan redovisningsinformation finns också och är en

förutsättning för att sätta ett korrekt pris till en fristående skola.

3. Eftersom interpellationen ställts kommer tydligheten i jämförande redovisningar mellan den egna skolverksamheten och kostnaden för fristående skolverksamhet att förbättras.

Magnus Berge    .    Kommunstyrelsens ordförande