I går, 24 november, debatterade Söderköpings kommunfullmäktige budget för 2011

Budgetdebatt i fullmäktige                              I går, 24 november, debatterade Söderköpings kommunfullmäktige budget för 2011.

Det var ett nöjt och belåtet, ja nästa självbelåtet kommunalråd, Magnus Berge, som kommenterade budgeten från den borgerliga alliansen.

Socialdemokraternas oppositionsrådskandidat, Mattias Ravander, försökte förklara varför man bytt sida och numera stödjer borgarnas budget. Det var svaga argument som presenterades:Ravander s argument var följande:

– Det är viktigt att förvaltningarna vet förutsättningarna…

– Skattehöjningar försvagar tillväxten och riskerar att bromsa Söderköpings attraktionskraft.

De ekonomiska förutsättningarna vet förvaltningarna. Dom har klart för sig majoritetsförhållandena. Möjligen är det förvirrande för en och annan att det inte längre finns ett tydligt oppositionsalternativ.

I våras gjorde socialdemokraterna upp om en gemensam röd-grön budget – ambitiöst och progressivt, nu accepterar man borgarnas otydliga och osäkra budgetförslag. Beklagligt och beklämmande, tycker jag.

Borgarna underskattar och gömmer pensionsåtagandena som övervältras på kommande generationer. Dryga 12 miljoner måste tas från verksamheten för att klara utbetalningarna nästa år. Det motsvarar 52 öre i höjd skatt. Om pensionsskulden inkluderas i balansräkningen är kommunens soliditet negativ, 48 procent – det innebär att skulderna är 1,5 gånger större än tillgångarna i kommunen. Och förmodligen är prognoserna i underkant eftersom befolkningen lever längre och således kommer att ha rätt till pension längre tid.

Löneuppräkningen finns inte med i förslaget och befolkningsprognoserna är överoptimistiska vilket gör att budgetförslaget från majoriteten riskerar att möta ett bokslut som raderar ut överoptimistiska budgetbedömningar. Så går morgonrådnadens frisk hy över i eftertankens kranka blekhet….

Det är också oacceptabelt att göra investeringar i en ny skola, i ett läge där ungdomskullarna blir allt mindre. Följden blir att två högstadieskolor står halvtomma. Lösningen att dra in elever från årskurs sex till högstadiet, leder till att flera bygdeskolor hotas. Jag förstår inte att centern, som ofta slår sig för bröstet som landsbygdens försvarare, inte sätter klackarna i backen och säger stopp och belägg.

Den självbelåtna förnöjsamheten som spred sig över lokalen blev nästan kvävande. Efter att de tongivande politikerna i den borgerliga alliansen, inklusive socialdemokraternas Ravander, gjort sina inlägg var det nödvändigt för vänstern och miljöpartiet att peka på bristerna:

– Deltidsjobben

– Dåliga schemalösningar

– Otillräcklig barnomsorg för skiftarbetande

– Bristande kultur och fritidsverksamhet för ungdomar

Visst är det värt 40 öre i skattehöjning att få till stånd heltidslösningar inom omsorgerna, bättre schema och barnomsorg på icke kontorstid. Det innebär en dryg tusenlapp i höjd kommunalskatt per år, men samtidigt görs Söderköping mera attraktivt.

Jag tror att det är en klok investering att rösta på vänsterpartiet och miljöpartiet. Hoppas att väljarna upptäcker detta inför nästa val!

”Hvad vilja socialdemokraterna” – August Palms retoriska fråga från arbetarrörelsens barndom och inträde på den politiska scenen är fortfarande en aktuell fråga.

Björn Grip (v)