Hela havet stormar

Nu har tidningarna offentliggjort det man kunde ha på känn alltsedan valet! ”Sensationen i Söderköping” skriver Widar Andersson på ledarplats i Folkbladet i går fredag (22 okt). ”M vill samarbeta med s” skriver Henrik Johansson på Söderköpingssidan i NT idag (23 okt).
 Uppenbarligen har Torbjörn Lord tagit initiativet till en kontakt med sossarna när den borgerliga alliansen inte verkar kunna bli överens om vem som ska bli kommunstyrelsens ordförande.

Nu ska man inte tro att tjyv- och rackarspelet är klart. Det finns naturligtvis en möjlighet att Magnus Berge i centern viker sig och låter Lord bli KS-ordförande. Det finns en viss logik i detta, eftersom moderaterna faktiskt gick fram ett mandat på centerns bekostnad. Samtidigt är det knappast en bra lösning för Söderköping, med den ombytlige och politiskt oerfarne Torbjörn Lord som den ledande politikern i Söderköping.

Anmärkningsvärt är också att socialdemokraterna nappar på Lords inviter. Under mer än ett års tid har de rödgröna partierna jobbat fram en gemensam plattform och lagt en gemensam treårsbudget. Nu gör man ett lappkast och vänder sig till det parti som står längst till höger. Det är mycket arbete och ett stort förtroendekapital som nu socialdemokraterna Mattias Ravander och Viola Furubielke i sossarnas förhandlingsgrupp kastar på sophögen.
Det finns också stora skillnader politiskt mellan socialdemokrater och moderater – synen på skatterna, den offentliga sektorns roll och omfattning, planfrågor och byggande – det är några frågor där synsätten skiljer sig avsevärt. Det blir inte lätt att överbrygga detta. Framför allt blir det svårt för respektive partis väljare att känna igen sig.

Anmärkningsvärt är också att man spelar under täcket under pågående förhandlingar på ömse håll. Det bådar inte gott för framtiden. Man måste ha ett visst mått av pålitlighet och hederlighet för att det ska vara möjligt att samarbeta. Det förtroendekapitalet har såväl moderaternas Torbjörn Lord som sossarnas Mattias Ravander och Viola Furubielke förbrukat.

Det är naturligtvis långt kvar till att sossar och moderater gör upp. Om man kommer framåt ska det bli intressant att se vem som i så fall blir KS-ordförande. Bägge partierna har elva mandat i fullmäktige. Oavsett vem det blir innebär det en stor prestigeförlust för det parti som inte får den hett eftertraktade ordförandeposten i kommunstyrelsen.

Det finns naturligtvis ytterligare scenarier i den politiska röra som nu vispas ihop. Det är för tidigt att spekulera, men jag kan tänka mig att det kommer att tas fler kontakter över blockgränserna. Nu är det ren makt det är fråga om. Principer, ideologier och politiska sakfrågor verkar sakna betydelse. Det blir inte kul när den politiska vardagen återkommer, varken för de partier som ska försöka komma överens eller för Söderköpingsborna. Viktiga frågor hamnar i långbänk och dåliga kompromisser kan alltför ofta bli resultatet.

Björn Grip (v)