Vad får makten i Söderköping ?

Det finns risk för att Söderköpings medborgare efter några veckors kohandlande kommer att få den politiskt oerfarne Torbjörn Lord som främste politiske företrädare. Om moderaterna blir större än de tre andra partierna i den borgerliga alliansen lär detta bli svårt att undvika om blockpolitiken är cementerad.

Opinionsundersökningarna duggar tätt, och riskerar att bli en självuppfyllande profetia. Sällan har massmedia lyckats att undvika att diskutera politik till förmån för opinionsundersökningar och ledarskapsfrågor så mycket som i denna valrörelse. Nu tillhör jag dom som kommer att försöka övertyga medborgarna in i kaklet, det vill säga valet. Förresten fortsätter vi väl även efteråt, oavsett hur valresultatet kommer att bli, eller hur?

Om opinionssiffrorna står sig lär det dock också bli fortsatt blått styre i Söderköping. Då är frågan vem som blir ledande företrädare i vår kommun. Torbjörn Lord, moderaternas kommunalråds-kandidat, uppträder redan som om det är klart att han blir kommunstyrelsens ordförande nästa mandatperiod..  Mandatställningen idag är att moderaterna har 10 fullmäktigemandat, centern 7, kristdemokraterna och folkpartiet två mandat vardera.

Om tendenserna står sig kommer moderaterna att stärka sin ställning på kristdemokraternas och centerns bekostnad. Sannolikheten är stor att moderaterna ensamt är större än de tre andra partierna i alliansen. Med proportionella val till nämnder och styrelser kan moderaterna då göra anspråk på den ledande posten alldeles oavsett om de andra tre borgerliga partierna gör en valkoalition. Dessutom vet man aldrig om Sverigedemokraterna kan få ett eller två mandat. I så fall är väl sannolikheten stor att de stolarna oftast står tomma. Men det kan bli ännu svårare att skapa en hållbar majoritet.

Vi vet att alliansens tre mindre partier föredrar att  Magnus Berge (c),  fortsätter som KS-ordförande. Men är det så viktigt att centern och Magnus  är beredd att söka stöd i ett bredare samarbete över blockgränserna och utesluta moderaterna? Och vad säger i så fall de röd-gröna partierna till en invit?

Jag erinrar mig att vänsterpartiets Marja Bergström uttalade i fullmäktige efter förra valet att vänstern skulle föredra Magnus framför moderaternas dåvarande kommunalrådskandidat, Anders Senestad om det skulle bli fråga om proportionella val. På goda grunder tror jag mig veta att vårt ställningstagande till Torbjörn Lord som moderaternas frontfigur och kandidat till ordförandeposten i kommunalstyrelsen är minst lika kritisk som till Senestad…om nu valet skulle leda till att frågan blir aktuell. Förutom att han ideologiskt står lika långt till höger som Senestad saknar Torbjörn Lord erfarenhet av att leda politisk verksamhet. Och han har knappast visat större insikter i de frågor som debatterats i valrörelsen.

Å andra sidan kanske det är bättre att valresultatet får genomslag och en eventuell moderat valseger också får innebära att partiet får ta det fulla ansvaret i nämnder och styrelser. Frågan tåls att tänka på.

Det är upplagt för minst lika spännande och ovissa veckor efter valet när makten ska fördelas som nu när vi väntar på valresultatet.

Söderköping, den 14 september  2010

Björn Grip (v)