Vänsterpartiet vill ha ett jämlikt och solidariskt Söderköping

Vänsterpartiets Söderköping är en kommun som fördelar resurser efter behov. Det innebär att motverka tendenser till ökade klyftor. Det innebär också att vi gör vad vi kan för att undvika en moderatledd ledning. Vi har tillsammans med socialdemokraterna och miljöpartiet presenterat en gemensam budget och ett politiskt program.Barnen är viktigast. Det är alla överens om. Men en del barn har sämre förutsättningar. Det kan gälla barn som inte får tillräckligt stöd hemma, för att mamma eller pappa jobbar skift eller går på schema. Därför vill vi ha barnomsorg, även på obekväm arbetstid.

Skolresultaten försämras. Allt fler elever blir inte behöriga till gymnasieskolan. Det är viktigt att ge barn som halkar efter stöd i tid. Elevvård och studievägledning är central men tyvärr eftersatt. Vänsterpartiet vill låta bygdeskolorna leva vidare. Planerna på att dra in elever i årskurs sex till centralorten är därför olyckliga. Då riskerar Sankt Anna skola att få ett för litet elevunderlag för att kunna drivas vidare.

Äldre och människor i behov av stöd och vård får för lite hjälp. Hemtjänsten är underbemannad, har ofta deltidstjänster och dåliga scheman. Vi vill återinföra tre-tre systemet, det vill säga arbeta tre dagar och vara ledig tre dagar. Det leder till mindre sjukskrivningar och nöjdare personal – därmed positiva konsekvenser för de människor som är i behov av vård och stöd.

Alla har inte råd att skaffa eget hus eller bostadsrätt. Därför är det viktigt att det byggs hyresbostäder. Den borgerliga alliansen har lyckats bygga 14 hyresbostäder på 17 år. Anledningen till det klena resultatet beror på att Ramunderstaden, inte fått bygga. Vänsterpartiet ser Ramunderstaden som en viktig resurs för att utveckla Söderköping. Vi vill underlätta för bolaget, till exempel genom att upplåta mark på rimliga villkor. Det är försvarbart eftersom allmännyttan får ta ett större socialt ansvar än andra hyresvärdar.

Våra förslag innebär ökade resurser till den kommunala verksamheten. Vi räknar med att en rödgrön regering skjuter till mer pengar till kommunsektorn, men är inte främmande för att höja skatten. Vi är övertygade om att de flesta medborgare vill ha;

– en bra skola för alla barn,

– att alla äldre människor får leva ett värdigt liv oavsett om man bor kvar i sitt egna hem, eller om man bor i särskilt boende där omsorgen är nära till hands.

Bernt Schneider ordförande och Marja Bergström, gruppledare för vänsterpartiet Söderköping