Medeltidsdagar och valmöten

På Söderköpings gator myllrar det de senaste dagarna av människor i medeltidsdräkter. Tornerspel, eldslukare, kommers och gycklare är attraktioner som lockar ut människor. Ett nytt och spännande inslag finns i den gamla fängelsehålan på baksidan av Rådhuset ner mot Storån. Där huserar tre aktiva vänsterpartister – Birgitta Malm, Marja Bergström och Soile Merilä – i en fejkad lönnkrog, som faktiskt verkar medeltida autentisk.

Servering av mjöd, osyrat ekologiskt bröd med ostmassa och viltkött gör krogmiljön exklusiv. Det är genuint att sitta inne i en svagt mögeldoftande källare och lyssna på den kloka gumman Hedvig – alias Beate Stechnij-Ramidh, allmänläkare i Norrköping – och hennes goda råd såväl om krämpor som hjärtesorg. Eller att njuta av vyn med den i skymningen upplysta, välvda bron in mot stan, medan doften av rök anas från marknadsstånden borta vid Laurentiikyrkan. Lönnkrogen ”Hålan” är ett välkommet, om än tillfälligt, tillskott i den myllrande krogmiljön. En krogkväll med många uteserveringar, som nu upplever säsongens sista högkonjunktur i den brittsommarkväll som lördagskvällen bjöd på.

Det är roligt och upplyftande att människor tagit till sig konceptet att för några dagar återskapa det medeltida Söderköping. Folk inte bara tittar och uppträder som konsumenter, tvärtom. De som sytt upp, köpt eller hyrt medeltida klädsel från Corps är sannolikt i majoritet. Många är de som medverkar i körer eller musicerande, för att inte prata om de som engagerat sig i tornerspel eller uppträder som gycklare och eldslukare. Kvalificerade föreläsningar och musikarrangemang genomförs med stort deltagande. De som planerat, mobiliserat och organiserat medeltidsdagarna i Söderköping är värda en stor eloge. Från kommunens lilla men effektiva kulturförvaltning, med Christina Nilsson och Barbro Mellqvist i spetsen har det lagts ner ett jättejobb, det är uppenbart.

Medeltidsdagarna sammanfaller med ett intensivt skede i valrörelsen. Det har varit ett – medvetet eller omedvetet – genidrag av vänsterpartikvinnorna Birgitta, Marja och Soile att starta sin lönnkrog i samarbete med konstnärskollektivet Blandart. Initiativet har uppenbarligen uppskattats, åtminstone att döma av de många positiva kommentarerna från skiftande håll. Marja och de andra är kända vänsterpartisterna rörde sig på stans gator med partiets mobila valstuga på lördagsförmiddagen. Valmaterial och ekologisk brödförsäljning delades och såldes i full krogmadamutstyrsel. Med humor och gott humör nådde man många Söderköpingsbor denna lördag. Jag är övertygad om att detta var den bästa valaktivitet som går att få i denna valrörelse. Hur långt det räcker återstår att se!

Söderköping den 12 september 2010

Björn Grip (v)