Minneserinran efter Bengt-Olof Johansson (Gasart)

Det blev inget minne efter den vinkande mannen vid E22:an, Bengt Olof Svensson, Gasart gemenligen kallad.

Fullmäktige avslog igår motionen från vänsterpartiet, där ett sådant förslag presenterades. Vad värre är – det fanns ingen motivering eller argumentation mot förslaget. Kanske var det för pinsamt.

Bengt Olof var en av de personer med lätt utvecklingsstörning som under många år framlevde sin tillvaro på Storängen, den institution i Söderköping som varit Bengt Olofs hem fram till avinstitutionaliseringen i slutet på 70-talet. Han syntes ofta på stan, inte minst blev han en levande symbol för Söderköping när han dirigerade trafiken längs E22, vänligt vinkande.Låten barnen komma till mig, för de höra himmelriket till. Det vore väl ett sätt att sätta Söderköping på kartan och samtidigt hedra Gasarts minne.

Det fanns många människor som ville hedra Bengt-Åke med ett minnesmärke när han förra året dog, 69 år gammal. Vänsterpartiet tog initiativ till detta i fullmäktige genom att presentera en motion, med förslag om någon form av symbol som erinrade om denna vänlige man.

Varför avslogs motionen? Det får vi aldrig säkert veta eftersom ingen i fullmäktige ville argumentera för ett avslag. Sannolikt fanns det en föreställning om att en person med begåvningshandikapp inte kan vara en symbol för Söderköping. Men det kunde man för skams skull inte framföra.

Man kan fråga sig varför. Varför skulle inte detta kunna vara en del av Söderköpings identitet? Att en människa som framlevt en stor del av sitt liv på institution, i sin medelålder lyckades klara övergången till ett eget gruppboende och själv bli en institution för vänlighet, borde kunna få vara en värdig symbol för kommunen. Det hade varit ett sätt att faktiskt leva upp till humanistiska och kristna principer om människors lika värden. Visst hade det varit ett sätt att skaffa positiv uppmärksamhet. Nu finns det en meningslös slogan om ”företagssamma Söderköping”. Denna eller liknande etiketter om ”kommuner där hjulen alltid snurrar” är ett uttryck för den tillväxthysteri som riskerar att rasera harmoni och balans mellan människa, natur och samhälle.

Gasart hade kunnat bli en symbol för något som vi saknar i en alltmer uppdriven jakt efter pengar och statussymboler. En symbol för det vänliga, en symbol för att alla människor har styrkor och förmågor som behövs i vårt samhälle. En symbol för att Söderköping har en tradition av att bedriva omsorg och värdera vänlighet. Vad var det Jesus sade vid något tillfälle då lärjungarna försökte hindra barn och sjuka att få tillträde och välsignelse av honom –

Söderköping den 2 september 2010

Björn Grip