Vänsterpartiet Söderköping

Historisk budget 2011-2013. Vänsterpartiet-Socialdemokraterna och Miljöpartiet lägger gemensam budget

BUDGET FÖR SÖDERKÖPINGS KOMMUN  2011-2013

Fler jobb, högre kvalitet i välfärden och grön omställning

Vår utgångspunkt

Vi vill skapa ett Söderköping som hänger med sin tid – utan att glömma den medeltida historien. Ett modernt Söderköping kräver en framåtsyftande politik – medborgarna ska ha en kommun som skapar jobb, som möjliggör att skola, vård och omsorg håller hög kvalitet och utgår ifrån människors behov, och som ställer upp för en grön omställning. Vi ser politiken som ett redskap att kunna åstadkomma detta. Vi tror att medborgarna vill ha en ledning som tar ansvar för besluten och prioriteringarna, istället för att lägga ut ospecificerade besparingsbeting som drabbar barn, elever och äldre i sista led.

Våra prioriteringar är tydliga – vi vill satsa resurser för att friska människor ska fortsätta att vara friska. Vi stärker kulturen och kommunens hälsofrämjande arbete, samtidigt som vi också stärker resurserna för de människor som av olika anledningar är beroende av samhällets insatser i äldreomsorg och socialtjänst.

Vi gör ett kvalitetslyft för kommunens skolor, förskolor och vuxenutbildning, samtidigt somvi tar ansvar för att kommunens resurser använts på det mest effektiva sättet. Den är en modern rödgrön politik för Söderköping.

 Strategiskt arbete

Vi vidtar ett antal åtgärder för att tydliggöra kommunens attraktionskraft, men också för att förbättra effektiviteten i kommunens administration. Kommunen planerar att sammanförastrategiskt arbete inom turism, marknadsföring och näringslivsutveckling till en enhet. Vi vill förstärka denna enhet ytterligare och också ge ett särskilt uppdrag att arbeta med utveckling av skärgårdens näringsliv och besöksnäringen. Kommunens byggnadskontor är gravt underbemannat – ska kommunen uppfylla den nya Plan- och Bygglagen och dessutom hinna med att genomföra expansionsplanerna behöverden enheten förstärkas. Vi föreslår en förstärkning med en tjänst som byggnadsinspektör, där halva tjänsten finansieras genom att fler ärenden klaras av och därmed ger mer intäkter i form av taxor.                                                         Vi vill professionalisera överförmyndarverksamheten. Idag sköts verksamheten av två förtroendevalda och det går åt mycket tid. Vi föreslår att kommunen istället hyr eller anställer en professionell handläggare att sköta dessa ärenden. På det sättet förstärks också rättssäkerheten för klienterna.

För att kommunen ska vara attraktiv för boende och turism så krävs väl underhållna gator, grönytor och parker. Idag är underhållet på sina håll eftersatt. Vi lägger extra resurser under perioden för att komma ifatt med detta.       Åtgärder: 

• Förstärkning av näringslivsenhet : 1 000 tkr per år

 • Byggnadsinspektör, ny tjänst: 250 tkr per år                 

 • Professionalisering av överförmyndarverksamheten: reducering med 250 tkr per år

• Förbättrat underhåll gata och park: 500 tkr (2011), 1 500 tkr (2012, 2013)

Arbetsmarknad och vuxenutbildning

Arbetslösheten är nu över 9 %. Vi har ännu inte sett krisens fulla skadeverkningar, men Söderköping har varit förhållandevis skonat – med undantag av ungdomsarbetslösheten, som är bland länets högsta procentuellt räknat. Vi är säkra på att vi inte har sett toppen av försörjningsstödets utbetalningar, det som i folkmun kallas socialbidrag. Staten har genom den borgerliga politiken lastat över en hel del kostnader på kommunen, för att inte tala om de mänskliga umbäranden det inneburit. Vi ser att budgeten för försörjningsstödet behöver höjas de närmaste åren.Söderköpings kommun erbjuder idag inte barnomsorg på obekväm tid. Vi vill tillfredsställa behov som vi ser finns av pedagogisk omsorg (dagbarnvårdare) nattetid. Ingen förälder ska behöva tacka nej till ett jobb för att ingen kan passa barnen. En av förutsättningarna för en fungerande arbetsmarknad är väl utbildad arbetskraft – med rätt kompetens. Idag misslyckas vart femte rekryteringsförsök i Sverige därför att de arbetssökande inte har de kvalifikationer som behövs. Utbildningen är en nyckelfråga för att motverka arbetslösheten. Vi vill satsa på en bredare vuxenutbildning i Söderköping, tillsammans med näringslivet. Alla har rätt till en andra chans.

Åtgärder:

• Försörjningsstöd, tillfällig kompensation: 1 000 tkr (2011) och 500 tkr (2012)                                                         

•  Barnomsorg på obekväm arbetstid: 1 000 tkr per år 

• Breddad vuxenutbildning: 1 500 tkr per år

 Åtgärder för ungdomar

Vi vill satsa på våra ungdomar. Under de närmaste åren kommer ett antal elever att vara färdiga i gymnasiesärskolan. De ungdomarna behöver sedan lägenheter, sysselsättning och den service som tillkommer för att kunna leva så normala liv som möjligt. Vi föreslår att kommunen under 2011 startar arbetet som möjliggör för ungdomar inom LSS att få flytta till egna servicelägenheter. Kultur och fritid är en viktig fråga för ungdomar, och för att Söderköping ska vara en attraktiv kommun för familjer att flytta till. Vi vill tillsammans med ungdomarna genomföra en satsning på ungdomskultur. Det kan innebära satsning på musikcaféer, Focus, skateboardramper eller annat som ungdomarna själva får vara med och bestämma över. Att få ned Ungdomsarbetslösheten är en viktig fråga för oss. Mycket av ansvaret för arbetsmarknadspolitiken ligger på statligt nivå, men det finns åtgärder som vi kan göra på kommunal nivå – och dessa bör vi vidta. Vi vill från och med 2011 införa ett kommunalt traineeprogram för generationsväxling inom äldreomsorgen. Programmet innebär att man som ny kan komma in och jobba bredvid en äldre kollega under inledningstiden. Programmet delfinansieras med statsbidrag.

 Åtgärder:

 • Servicebostäder för LSS-ungdomar: 1 200 tkr (2011), 2 400 tkr (2012, 2013)

 • Satsning på ungdomskultur: 500 tkr per år

 • Kommunalt traineeprogram/generationsväxling av personal inom äldreomsorg: 500 tkr per år

Kulturen viktig för framtidstron

En attraktiv kommun behöver ett rikt kulturliv, och tillgång till kulturen även under kvällar och helger. Stinsen och biblioteket är välbesökt, men alla kommunens innevånare har inte möjlighet att besöka Stinsen under dess normala öppettider. Vi vill ge möjlighet till utökade öppettider på kvällar och helger. Idag lämnar studieförbund efter studieförbund Söderköping. Vi vill göra det möjligt för studieförbunden att göra mer verksamhet, genom ett högre bidrag per timme för den verksamhet som görs i kommunen. Den borgerliga majoriteten i kommunen har tagit ett välkommet initiativ till att skapa ett medeltidscentrum i Söderköping – centrumet ska ha som syfte att samla den kunskap vi har om medeltidens Söderköping, men också att vara en turistmagnet för den som är intresserad. Vi ser att för att satsningen ska lyckas, så behöver den göras rejält. Ingen är betjänt av att projektet går på halvfart – det är bara pengar i sjön. Vi vill satsa mer pengar i en upptrappning av projektet för att på sikt ge avkastning till näringsliv och besöksnäringen i kommunen.

Åtgärder:

• Utökade öppettider kväll och helg för Stinsen: 200 tkr per år

• Satsning på studieförbunden: 250 tkr per år

• Förstärkt satsning på medeltidscentrum: 250 tkr (2013)

God hälsa – förutsättning för framgång

Den allra bästa omsorgen är den som kan utföras utan att personen överhuvudtaget blir sjuk. Vi vill att kommunen aktivt arbetar hälsofrämjande. Pensionärs- och handikapporganisationer är våra bästa ohälsoförebyggare. Varje krona som satsas på att äldre och människor med olika funktionsnedsättningar ska kunna aktivera sig och få vara friska är väl spenderade pengar. Vi vill stöjda pensionärs- och handikapporganisationernas verksamhet för att de ska kunna göra mer och bättre verksamhet för alla i kommunen. Mätningar visar att våra ungdomars psykosociala situation är sämre än i många andra kommuner. Det behöver vi ta tag i, och förbättra – därför satsar vi mer resurser på elevhälsan. Kommunen har sedan en tid tillbaka fått projektbidrag till anställning av en såkallad fixartjänst, som hjälper äldre i hemmet med saker de inte kan eller bör göra själva. Nu har projektbidraget dragits in och fixaren är i fara. Vi vill kompensera för det uteblivna bidraget och säkerställa att tjänsten finns kvar. Under 2011 vill vi inleda ett arbete med att inrätta aktivitetsledare på våra särskilda boenden. Aktivitetsledarna ska bidra till att de äldre får större möjlighet till sysselsättning och aktiviteter på dagarna. Detta innebär inte att aktivitetsledaren alltid är den som genomför aktiviteter, det kan också innebära att denna kan byta av en annan personal för att denna ska kunna genomföra en aktivitet med/för den äldre.

 Åtgärder: 

• Verksamhetsbidrag pensionärs- och handikapporganisationer: 50 tkr per år

• Förstärkning av elevhälsan: 500 tkr per år • Förlängning av projekt fixartjänst: 240 tkr per år

 • Aktivitetsledare inom äldreomsorgen: 1 000 tkr (2011), 1 500 tkr (2012), 2 000 tkr (2013)

Mindre elevkullar ger utrymme för högre kvalitet

Elevkullarna i grundskolan och gymnasieskolan har minskat i några år, och kommer att fortsätta minska. Vi vill använda det minskade utrymmet till att förstärka kvaliteten i våra grundskolor och förskolor. Den borgerliga regeringen och riksdagen har infört allmän förskola för treåringar, vilket innebär att kommunen inte längre tar in barnomsorgsavgifter för del av barnens vistelsetid i förskolan. För att inkomstbortfallet inte ska påverka kvaliteten i förskolan för mycket vill vi kompensera detta. Regering och riksdag har också beslutat om en ny gymnasieskola. Under 2011-2014 kommer Nyströmska att leva med två olika gymnasieskolor – för att kunna säkerställa en bra övergång mellan de två systemet föreslår vi extra resurser. Vi vill att Söderköpings skolor ska vara uppdaterade. Det går inte att i en modern skolmiljö sacka efter med IT-verktyg som är en allt viktigare del av den pedagogiska vardagen. Vi föreslår en IT-satsning för att lyfta Söderköpings skolor ytterligare. De senaste kvalitetsmätningarna visar att kvaliteten i Söderköpings skolor rasar, troligen en följd av de besparingar den borgerliga majoriteten har genomfört och fortsätter att genomföra. Särskilt märks detta på resultaten i yngre åldrar. Vi vill ha en annan utveckling, därför vill vi genomföra en satsning på intensivläsning i Svenska och Matematik i de tidiga skolåren och en förstärkning av resurserna till barn i behov av särskilt stöd.

 Åtgärder:

 • Allmän förskola för treåringar: 500 tkr/år

 • Gymnasiereformens införande: 500 tkr/år • IT-satsning i skolan: 500 tkr/år

• Läsa-skriva-räkna-projekt för åk 1-3: 1 000 tkr/år

 • Förstärkning för Barn i behov av särskilt stöd: 500 tkr/år

Tydlig miljöprofil

Klimatförändringarna och den gröna omställningen är en av våra viktigaste samtida frågor. Det finns även andra miljöfrågor som behöver uppmärksammas. Ett tydligt arbete på det här området är viktigt för innevånarnas framtidstro. Vi vill stärka kommunens strategiska arbete på miljösidan, med inrättande av en kommunekolog. Till tjänsten finns medfinansiering att söka från länsstyrelsen. Vi vill se mer av klimatsmart och ekologisk mat i våra skolor och äldreboenden. Vi menar att det är bra för miljön, och för de som äter i vår måltidsverksamhet. Vi vill skapa alternativ till bilåkning, särskilt när det gäller korta sträckor. Vi vill se ett strategiskt tänkande när det gäller kommunens gång- och cykelvägar. I ett första steg lägger vi in resurser för medfinansiering och drift av de planerade gång- och cykelvägarna mot Norrköping, och mot Västra Husby.

Åtgärder:

 • Inrättande av kommunekolog: 500 tkr/år – medfinansiering finns att söka

• Mer av klimatsmart och ekologisk mat i skolor och äldreboenden: 500 tkr/år

• Investering i gång- och cykelvägar till Norrköping och Västra Husby: 300 tkr per år

 • Drift av cykelvägarna: 150 tkr per år

 Söderköpings kommun en mönsterarbetsplats

En förutsättning för ett framgångsrikt arbete i varje kommunal verksamhet, är engagerad och kunnig personal. Söderköping har av tradition haft detta. Många av de medarbetare vi träffar i till exempel skolor och äldreboenden uppskattar sina arbeten och tar väl hand om sina elever eller boende. Men lojaliteten mot arbetsgivaren undergrävs många gånger av stora brister i arbetsmiljön och otydligt ledarskap. Detta bidrar också i längden till en utarmning av kompetent personal, då de som har möjlighet att välja en annan arbetsgivare också gör det. Detta vill vi ändra på.Det ska vara möjligt att leva på sin lön som anställd i Söderköpings kommun. Därför vill vi satsa resurser på att införa ett system för rätt till heltidstjänster för kommunens anställda, givetvis med möjlighet till deltid. Exempel på arbetstidsmodeller som främjar hälsa är 3-3-systemet, där man arbetar tre dagar för att sedan vara ledig tre dagar. Detta system har funnits inom äldreomsorgen i Söderköping tidigare, men avskaffades av besparingsskäl. Vi vill stegvis återinföra systemet på fler enheter. Med mindre sjukfrånvaro och andra kvalitetshöjningar så kommer systemet att på sikt innebära lägre kostnader. Vi lägger in ytterligare resurser för löneökningar motsvarande 0,5 % av 2010 års budget i en löneökningsreserv varje år för att säkerställa att kvalitetsnivån inte behöver sänkas vid löneavtal som är högre än de av den borgerliga majoriteten beräknade (0,5 % – 1 % – 2 %). Kommunen ska inte bidra till en ökad arbetslöshet, en så pass låg uppräkningsnivå som den borgerliga majoriteten föreslår kommer att leda till uppsägningar i omsorg och skola.

Åtgärder:

• Satsning på heltidstjänster: 1 000 tkr (2011), 1 500 tkr (2012), 2 000 tkr (2013)

• 3-3-systemet: 1 000 tkr (2011), 1 500 tkr (2012), 1 000 tkr (2013)

• Löneökningsreserv: 2 635 tkr per år

Finansiering och resultat: Verksamhetsanpassning

 Tonvikten i våra förslag till verksamhetsanpassningar ligger på lokaler och administration, till förmån för verksamhetssatsningar. 2009 inrättades tjänsten som utvecklingschef. En nog så viktig uppgift för en kommun som vill utvecklas och expandera. Vi ser dock att en del av tjänsten bör kunna finansieras inom befintlig rambudget för kommunstyrelsen. Vi lägger in en riktad besparing på fastighetsförvaltningen. Besparingen ska i första hand ses som ett incitament att hitta mindre, och effektivare lokaler till delar av den kommunala verksamheten – och inte som en besparing på underhållet av våra fastigheter. Vi avskaffar vårdnadsbidraget för att finansiera en del av vår satsning på barnomsorg på obekväm arbetstid. Vårdnadsbidraget är en orättvis reform som inte gynnar barnomsorgen – eller för den delen de flesta barn som det utnyttjas för. Vi skjuter fram starten av en förskola i Snövelstorp till sommaren 2012, då behovet av platser inte ses som akut, men det är dock viktigt ur ett strategiskt perspektiv. Vi vill också undersöka möjligheten att under perioden starta en förskola i Mogata. Vi lägger in ytterligare verksamhetsanpassningskrav på Barn- och utbildningsnämnden till följd av det minskade elevantalet. Ett så pass kraftig elevminskning bör ge utrymme för en lägre medelstilldelning som vi istället vill använda till en kvalitetshöjande satsning i skolan – som beskrivits tidigare. Den borgerliga majoriteten föreslår en ny skola från 2011. Vi ser att det är väldigt snabbt påkommet och behöver studeras noga för att inte tvinga fram ett förhastat beslut. Den nya skolan ska stå i decennier. Vi föreslår därför en investering från och med 2012. Vi minskar den omställningsbuffert majoriteten lägger på kommunstyrelsen för att istället lägga den tidigare redovisade löneökningsbufferten på nämndnivå.

Åtgärder:

 • Del av utvecklingsmedel KS, finansieras utan utökad ram: +300 tkr/år

 • Lokaleffektivisering: +1 000 tkr (2011), +2 000 tkr (2012, 2013)

 • Avskaffande av vårdnadsbidrag: + 500 tkr per år

 • Framflytt av start av förskola Snövelstorp till 2012: +1 700 tkr (2011, 2012)

• Demografiförändring BUN: + 2 500 tkr per år

• Effektivisering av ledning och administration BUN: + 1 000 tkr per år

• Framflytt av ny skola, byggstart 2012: +3 000 tkr (2011), + 1 800 tkr (2012), + 1 200 tkr (2013)

 • Minskad buffert för omställningskostnader: + 1250 tkr (2011)

 Förstärkt finansiering

För att säkra ett överskott som kan användas till kommande investeringar och för att kunna betala av på kommunens låneskulder och pensionsåtaganden, men samtidigt behålla en hög kvalitet i verksamheten och vidta de åtgärder vi föreslår ovan krävs en förstärkt finansiering. Med en rödgrön regering efter höstens val får kommunsektorn en förstärkt finansiering. I den rödgröna vårmotionen läggs det 12 miljarder kronor på extra resurser i kommuner och landsting. Dels i form av generella statsbidrag och dels i form av riktade sådana. De riktade satsningarna gäller heltidstjänster, generationsväxling i äldreomsorgen, traineeprogram i välfärden, modernisering av skolans lokaler – skol-ROT, komvux, mer undervisning på modersmål, studie- och yrkesvägledning och nystart för klimatinvesteringsprogrammet.

 Vi beräknar att Söderköpings kommun får ca 9 miljoner extra per år under perioden i

ökade statsbidrag med en rödgrön regering.

 Men det vore ansvarslöst att hänga upp allting på det. Skulle situationen efter höstens val se annorlunda ut när det gäller intäkterna – vi vet ju ännu inte hur krisen i Grekland kommer att påverka svensk ekonomi – då kommer vi att behöva se över kommunalskatten. Vi är inte främmande för en något höjd kommunalskatt – om det krävs för de nödvändiga kvalitetshöjningarna vi har beskrivit i den här budgeten. Söderköpings kommun har länge levt under parollen att vid en konflikt mellan ekonomi och verksamhetens behov av resurser, så är det ekonomin som ska styra. Det är en sund ekonomisk princip, så länge medborgarnas grundläggande behov av kommunala välfärdstjänster blir tillgodosedda. Så är inte fallet idag. Den ansträngda ekonomiska situationen måste hanteras. I första hand genom ett effektivare handhavande av våra gemensamma resurser, men om så krävs kan inte en högre kommunalskatt uteslutas. För oss kan det aldrig vara så att ekonomin som regel får styra över behoven, även om det naturligtvis alltid behöver göras avvägningar mot var vi kan hitta resurserna till det vi vill genomföra.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kopiera länk