Trafikplanen för Söderköping 2010-2015

Vi anser att trafikplanen för Söderköping – i huvudsak – är väl genomarbetad men vi har en del förslag till förändringar, och som vi ser det, förbättringar av trafikplanen.

Oskyddade trafikanter, alltså gående och cyklister, har i denna plan fått ett eget avsnitt och det tycker vi är bra.

I trafikplanen finns det något som benämns gångfartsområden – det är vissa gator,  där gående har företräde före bilar och annan trafik – där vill kommunen har en hastighet på 30km/ tim.

Vi anser det är nödvandigt med en lägre hastighet, 20 km/tim, och att teniska åtgärder måste till för att hastigheten verkligen ska kunna sänkas i innerstaden.

Skönbergagatan bör precis som Storgatan vara avstängd för trafik. Endast behörig trafik bör få trafikera delen fram till Nybrogatan. Vid Hagatorget bör också bara behörig trafik tillåtas och rundfarten för bilar tas bort.

Vissa parkeringar är olämpliga ur trafiksäkerhetssynpunkt. Det gäller framförallt de snedställda parkeringarna på Skönbergagatan och vid ICA (mitt emot posten )

Parkeringsplatserna på Bjeilkegatan bör dras in igen mot norra sidan och gatan öppnas för trafik i båda riktningarna. På höger sida bör det vara en gång- och cykelväg. För att ge plats åt detta måste antagligen de nysatta träden tas bort.

I samband med detta vill vi framhålla att vi anser att i de fall gatorna är enkelriktade ska detta inte gälla för cykeltrafikanter. Det ska gå att ta sig fram genom staden med cykel utan att riskera andras eller sitt eget liv. Planskilda cykelvägar bör naturligtvis anläggas där det går. Söderköping kan och ska vara en cykelstad, anser vi.

Dessutom efterlyser vi säkrare avstigningsplatser vid Storängen och vid andra skolor.