Björns blogg

Människors livsvillkor är olika.. Dom fattiga är lokaliserade …dom rika är globaliserade

Media är fyllda av en tragikomisk debatt om hemmafruar i Hollywood efter att en Anna Anka tagit till orda.
Bortsett från att hennes exlusiva miljö – med mångmiljonär som man – är främmande för de flesta människor knyter den aktuella TV-serien ”Hollywoodfruar” än till en dröm som egentligen handlar om tid – tid att leva, tid att umgås, tid att reflektera.

Diskussionen om sex timmars arbetsdag som ett medel för att jämställt kunna kombinera arbete, familj och fritid har tillfälligt (?) försvunnit från dagordningen.

Istället diskuterar debattörer med utgångspunkt från ett nattståndet hemmafruideal hur man bör leva – ett "ideal" fullständigt ouppnåeligt för de flesta människor, utan kraftiga skattesubventioner – i dagens Sverige eller för den delen Västeuropa.

Men drömmen om att stressa mindre, och att ha tid för sig själv är starkare än på länge.

Samtidigt är arbetslinjen ett mantra. Kraven på att acceptera allt längre pendling blir allt mer uppfordrande. Samhället utveckling tycks leda allt längre bort från Anna Ankas Hollywoodideal, en utopi som ändå tycks utöva någon slags lockelse.

Det var därför spännande att lyssna på Tora Friberg, professor i kulturgeografi vid Linköpings universitet, som inledde höstens "Nyfiken på" – serie i Söderköpings föreläsnings regi. Tora pratade kring ämnet "Trafik- miljö – människors livsmiljö – Vad bör göras?

Hon tog sin utgångspunkt i "Trafikplan Söderköping", ett policydokument tyvärr utan kontakt med människors vardagsverklighet, menade hon.

– "Dom fattiga är lokaliserade …dom rika är globaliserade, var ett av hennes slagkraftiga påståenden.

Hennes utläggning åskådliggjorde ojämlikheten när det gäller människors olika förutsättningar att behärska tid och rum beroende på vilka ekonomiska resurser man har.

Det är också en tydlig skillnad mellan män och kvinnor när det gäller möjligheten att snabbt förflytta sig. Männen tar bilen, medan kvinnorna får hålla tillgodo med en alltför ofta torftig kollektivtrafik.

Ett annat påstående som Tora hävdade var att trafikplanering i stor utsträckning hittills skötts av män. Det innebär att många frågor som är viktiga för kvinnor inte blivit synliga i debatten. Här är några exempel på sådant som är viktigt, inte minst för kvinnor;

– Hållplatser och resecentras utformning – vikten av en trivsam och trygg miljö.

– Idag är ofta väntsalarna stängda på kvällstid. Toaletterna är smutsiga. Det offentliga rum, som en väntsal är, kan domineras av skräniga och berusade människor.

– Trafikmiljön är aggressiv och hetsig, utformad för jäktade bilister – bilister som ofta är ett hot för gång- och cykeltrafikanter.

– Vikten av smidiga övergångar mellan olika transporter – idag ett alltmer uppsplittrat resande, dålig samordning mellan olika trafikbolag som har entreprenad på olika delar av "kundernas" resande.

 Detta är några områden som sällan eller aldrig lyfts fram i de policydokument som gäller trafik, så även Trafikplan Söderköping, som nu är ute på remiss.

Björn Grip / Vänsterpartiet i Söderköping

Kopiera länk