RESERVATION

Socialdemokraternas, Vänsterpartiets och Miljöpartiets ledamöter i kommunstyrelsen reserverar sig mot beslutet att godkänna Geria Äldreomsorg AB, efter Tre O, som ny avtalspart vad gäller äldreomsorgen på Storängen. Vårt förslag är istället att driften ska övergå helt i kommunal regi.

Vi reserverar oss mot beslutet på grund av en stor oro för hur en ny entreprenör ska kunna driva verksamheten på Storängen med anledning av dess ekonomiska förutsättningar. Verksamheten drivs idag med ett underskott på ca 3,6 miljoner kr per år, skall verksamheten drivas med vinst till samma pris krävs således uppsägning av personal. Våra partier vill att personalen och de boende på Storängen ska känna en trygghet och stabilitet i sin tillvaro, något som en ny upphandling eller samma avtal med en nygammal leverantör skulle rubba.

Våra partier anser att det är av stor vikt att verksamhetens tänkande vad gäller rehabilitering och personalvård tas till vara när verksamheten övergår i kommunal regi.

Gruppledarna

Gerd Aronsson                       Benny Andersson                      Marja Bergström

Socialdemokraterna               Miljöpartiet                                Vänsterpartiet