Vänsterpartiets budgetförslag 2009 . Samt flerårsförslag 2009 – 2010
Vi menar dock att behoven inom framför allt äldreomsorgen är så stora att det krävs ytterligare tillskott. Detta – tillsammans med att avsättningar behövs för att möta den ökade pensionsskulden – gör det nödvändigt att höja skatten.
Pensionskostnaden ökar nu kraftigt varje år under en följd av år, åtminstone fram till 2021. Det är oansvarigt att dölja dessa kostnader.
Det finansiella utgångsläget är betydligt sämre idag jämfört med i somras när treårsbudgeten togs. Att panikspara i ett sådant läge är emellertid ingen bra åtgärd, tvärtom. I en lågkonjunktur är det viktigt att den offentliga sektorn försöker bromsa nedgången i marknadsekonomin och hålla uppe verksamhet och sysselsättning. Vi är därför beredda att i detta läge acceptera ett sämre resultat.
Vi anser att majoriteten saknar täckning för sin optimism när det gäller befolkningsutvecklingen och är inte beredda att göra befolkningsprognoser som är orealistiska. Vi håller oss till de bedömningar som görs av SCB och kommunala invånarregistret (KIR), och får därför göra lägre – men realistiska – antaganden beträffande skattekraften.
Vi har noterat att Ramunderstaden har fått i uppdrag att göra en affärsplan. Det är positivt att diskussioner äntligen tagits upp med bostadsbolaget. Vänsterpartiet vill gå ett steg längre och ge Ramunderstaden i uppdrag att undersöka förutsättningarna för att bygga hyreslägenheter. Detta framför allt för att människor i egna hus- där barnen kanske är utflugna – ska ha en möjlighet att flytta inom kommunen. Samtidigt ges därigenom ökade möjligheter för barnfamiljer att etablera sig i Söderköping.
Vänsterpartiet anser att det är nödvändigt att göra ytterligare omfördelningar mellan framför allt barn- och utbildningsnämnden och socialnämnden till följd av demografiska förändringar. Vi vidhåller därför våra förslag sedan Kf-beslutet i juni kring treårsbudgeten.
Vi anser fortfarande att det är nödvändigt att bygga ytterligare en avdelning särskilt boende för äldre. Det är dock orealistiskt att klara detta under nästa år.
Vänsterpartiet anser också att det är nödvändigt att erbjuda nattöppen barnomsorg. Vi återkommer även i denna fråga när det är dags att formulera nästa treårsbudget.
Vänsterpartiets markering av vikten av ungdomskultur har – tillsammans med medborgarinitiativ – resulterat i att kommunen är på väg att skaffa sig ett program för barnkultur. Det är gott och väl. Det krävs emellertid också pengar. Vänsterpartiet fortsätter därför sin markering och avsätter ytterligare resurser till ungdomskultur och studieförbund.
Beträffande kravet på kommunekolog som väcktes i våras av miljöpartiet har vi samma uppfattning och avsätter därför pengar för detta.
Vikten av en familjecentral kan inte nog betonas. Det är en orealistisk bedömning att det går att dribbla bort sitt ansvar och skjuta över alla kostnader på landstinget. Vänsterpartiet avsätter pengar för att markera att vi inte vill riskera att projektet rinner ut i sanden eller skjuts upp ytterligare.
Resultat – vid Budgetberedningens början 1/10 2.450
Uppskrivning av Pensionskostnader – 1.000
Ränta anläggningslån 1.100
Ny skatteprognos 10/10 – 4.800
Resultat 15/10 – 2.250
Oförändrad utdebitering 2.400
Skatteintäkter befolkn.prognos 14.025 pers 3.000
Resultat 2008-10-16 3.150
Vänsterpartiets budgetförslag 2009
V-förslag: kkr (i förhållande till alliansens budget) år 2009
Intäkter
Utgångsläge 16/10 3.150
Skatteintäkter befolkningsprognos (KIR) 13.960 pers – 2600
Höjd utdebitering (60 öre) (21:95) 14400
Demografiförändringar, BUN (antal barn x 74 kkr) 1350
Inget vårdnadsbidrag 500
Summa intäkter (ökade intäkter jfrt alliansen) 16.800
Utgifter
Ytterligare 16 pl. i äldreboende 2010-07-01 —-
Utökning av personal äo, grundbemanning, inklusive
från deltid till heltid inom äo – 4000
Nattöppet dagis fr. o m 2010-07-01 —-
Utökad vuxenutbildning och KY-utbildning – 1500
Satsning på ungdomskultur och studieförbund – 1000
Förbättrad sophantering – 1000
Kommunekolog – 150
Familjecentral -1.000
Satsning på cykelvägar (statliga pengar) —- —
Satsning på byggande av hyreslägenheter gm
borgensåtagande för Ramunderstaden —- —-
Avsättning för pensionsåtaganden före 1998 – 6.000
Resultat (v-alternativet) + 2.150
V-FÖRSLAG TILL BUDGET 2009-2011 |
|
|
|
|
|
|
|
BUDGET 2009-2011, kkr: |
|
|
|
|
BUDGET |
BUDGET |
BUDGET |
|
2009 |
2010 |
2011 |
RESULTAT -BB-BESLUT (OKT 2008) |
3 150 |
3 751 |
7 665 |
|
|
|
|
Skatteintäkter (13 960 inv) |
-2 600 |
-2 600 |
-2 600 |
|
|
|
|
Höjd utdebitering 60 öre (21:95) |
14 400 |
14 700 |
15 400 |
|
|
|
|
Bun; demografiförändring |
1 350 |
2 900 |
4 000 |
|
|
|
|
Bun; ej vårdnadsbidrag |
500 |
500 |
500 |
|
|
|
|
Sn; Ytterligare 16 platser i äldreboende (2010-07) |
0 |
-4 080 |
-8 160 |
|
|
|
|
Sn, utökn av personal äo, grundbemann, inkl |
-4 000 |
-4 000 |
-4 000 |
höjd sysselsättn grad |
|
|
|
Bun; nattöppet dagis (2010-07) |
0 |
-1 000 |
-2 000 |
|
|
|
|
Bun; utökad vuxenutb och KY-utbildning |
-1 500 |
-1 500 |
-1 500 |
|
|
|
|
Ks; ungdomskultur och studieförbund |
-1 000 |
-1 000 |
-1 000 |
|
|
|
|
Tf; förbättrad sophantering |
-1 000 |
-1 000 |
-1 000 |
|
|
|
|
KS, kommunekolog i samarbete m annan kommun |
-150 |
-300 |
-300 |
med start 2009 07 01 |
|
|
|
Sn; familjecentral |
-1 000 |
-1 000 |
-1 000 |
|
|
|
|
Avsättning pensionsåtaganden |
-6 000 |
-5 000 |
-5 000 |
|
|
|
|
RESULTAT -V-FÖRSLAG |
2 150 |
371 |
1 005 |