Månadsrapport Mars 2008 från vår röst i Riksdagen

Ska försöka redogöra för det som hänt på ett kort men ändå fylligt sätt. Både det rent praktiska och lite av det politiskt mest intressanta.
Månaden började med ett intressant möte med Vänsterns Internationella Forum där vi redogjorde för läget i vårt Palestinaprojekt.

Vi ligger bra till och har stort förtroende för hur vi arbetar och det resultat vi nått. Mötet låg bra eftersom vi, jag och Irja Berglund, åkte till PPP:s kongress veckan efter. PPP är alltså Palestinians Peoples Party, vårt systerparti i Palestina.

Jag åkte som Vänsterpartiets representant och Irja som representant för projektet. En kongress som var en upplevelse utöver det vanliga. PPP har inte haft kongress på 10 år, p.g.a. ockupationen naturligtvis, så det var dags.

Våra vänner var väldigt glada och också spända över hur man skulle klara av att arrangera en kongress. Det fanns också en hel del politiskt strategiska beslut att fatta.

Enligt både min, Irjas och framför allt våra palestinska vänners syn på saken, blev det en mycket lyckad kongress. De nödvändiga besluten blev bra och arrangemanget fungerade.

Man arrangerade kongressen på 3 ställen; i Ramallah på Västbanken, i Gaza och i Libanon samtidigt med kommunikation emellan för att samtidigt rösta och ta olika beslut.

Ett tufft arrangemang, också på grund av ockupationen naturligtvis, men det fungerade. Lite ovanliga inslag för en svensk kan noteras. Ett exempel är disciplinen när det gäller talarordning. Svårt att urskilja om det fanns någon talarlista.

Eftersom det bara fanns 2 mikrofoner att tillgå så trängdes talarna framme vid podiet och en del gick helt enkelt fram och "ställde sig i kö".

Det hände också att några talare helt enkelt gick fram och greppade mikrofonen och talade. Lite känsla av "polsk riksdag" då och då. Men, det funkade. Alla beslut och val genomfördes på ett bra sätt och enligt reglerna.

Sammantaget så blev det en bra kongress som lade grunden till ett framtida arbete där PPP kommer att kunna utveckla en bra politik.

Veckan efter hemkomsten var en "vanlig vecka". Möte om fildelning, som kommer att vara en stor fråga i vår, en debatt i ett Kulturutskottsbetänkande och ett EU-nämndsmöte, där jag nyligen blev invald som ersättare. Eftersom EU-nämndsmötena kan vara rätt många och ofta genomförs på fredagar har vi upptäckt att det behövs fler som delar på det uppdraget.

15 mars genomfördes vårt distriktsårsmöte. En problemfri tillställning. Vi besöktes både av Marianne Ericsson från Jönköping, VU-ledamot och "vår" KABEP-kontakt, och Josefin Brink från Riksdagen. Josefin är Riksdagsledamot från Stockholm och min arbetskamrat i Arbetsmarknadsutskottet. Marianne pratade både om Partistyrelsens verksamhet och kongressen som nu närmar sig. Josefin pratade om arbetsmarknadspolitik och hur vi arbetar med det, framför allt i Riksdagen.
Vi tog en verksamhetsplan som ser spännande ut och gjorde en del val. Jag blev invald som ledamot i Distriktsstyrelsen, blir spännande att få delta i det arbetet som "riktigt vald".

Veckan före påsk var plenifri vilket innebär att man kan jobba mer på hemmaplan eller ta uppdrag ute i landet. Jag var hemma och jobbade mycket, förutom ett möte i Norrköpings Hamn- och stuveribolag där jag är styrelseledamot och ett inplanerat planeringsmöte i Stockholm med Palestinaprojektet.

Därefter fick jag tillfälle att fira en avkopplande påsk med mina nära och kära. Hoppas att Ni alla fick samma möjlighet. Kändes som en samling inför en verkligt arbetsfylld vår, vilket jag tog tillvara.

Vi kommer att ha många betänkanden att hantera och debattera. 6-7 stycken i Arbets-marknadsutskottet och lika många i Kulturutskottet. Dessutom kommer jag att ha resor till Gotland, Jönköping, Kalmar (där jag blir 1:a-majtalare) m.fl. ställen.
Veckan efter påsk var en "vanlig" vecka igen.

Jag var på besök på Agroetanol i Norrköping på fredagen, ett mycket intressant besök, och åkte ner för att deltaga i, och leda, Jönköpingsdistriktets årsmöte i Nässjö på lördagen.

På söndagen var det så äntligen dags för uppstart i Allsvenskan! Jag var med mina söner och tittade på IFK Norrköpings återkomst i societeten. Ingen vidare start eftersom man fick stryk av Djurgården med 1-2. Värre var dock att spelet haltade lite grann. Tror att de får problem med att hänga kvar. Behöver nog komma igång och så småningom inrikta sig på att undvika strecken i bottenträsket. Kan tänka mig att de första 5-6 matcherna kommer att visa var i tabellen de kommer att få fightas.

De viktigaste politiska frågorna har varit framför allt, för mig i alla fall, situationen i Palestina och utförsäljningen av Vin&Sprit.
Palestina är ju, på något sätt, alltid aktuellt. När vi var nere inträffade den hemska skolskjutningen i Jerusalem bl.a. Situationen blir inte bättre, allt löper på mot ett etniskt rensat Palestina verkar det som.
När det gäller utförsäljning av statliga bolag löper det också på. Vi har ju varit, och är, väldigt kritiska mot alla de utförsäljningar som genomförts och är på gång. Svenska folkets tillgångar säljs ut.

Dessutom är det välskötta företag vilket bevisar att det faktiskt går att ha statliga företag som fungerar bra. Det innebär att det handlar om ideologiska skäl till försäljningarna eftersom det motbevisar borgarnas tes om att staten är en dålig förvaltare av företag.

Systemskiftet bekräftas också av att man inte tänker använda  pengarna i investeringar i branscher som blir viktiga i framtiden, t.ex. miljö, utan använder dem för att betala av på statsskulden. Detta görs troligen för att ge utrymme för fler skattesänkningar i framtiden.

Till sist, kamrater, nu ser jag fram mot den riktiga våren. Värmen har kommit, hoppas den stannar. Snart är vi framme vid första maj. Tänk vad tiden går fort ändå.
Hoppas Ni alla får en bra vår.

Ladda för första maj och så småningom en kanonkongress i Norrköping i början av juni!

Torbjörn Björlund
Din röst i Riksdagen