Rapport från styrelsen den 18 juni 2020

Sommaren är här och ändå ska vi ha ett fullmäktige (24/6) till. Kan säga att det inte känns våldsamt inspirerande, i synnerhet om vädret fortsätter att vara klarblå himmel och 20-25 grader celsius utomhus.

Nåväl, den s k tertialrapporten är väl huvudnumret på dagordningen. Söderköpings kommun har fått mer statliga pengar än det beräknade skattebortfallet. Majoriteten föreslår att dessa ska sparas i finansförvaltningen. I kommunstyrelsen hade Malin och Marja en reservation. ”Det är inte acceptabelt att låta bli att använda dessa pengar till nämnder och förvaltningar som redan är barskrapade, i synnerhet inte i coronatider”. Ungefär så skrev våra företrädare i sin reservation. Jag antar att vi kommer att ha ungefär samma förhållningssätt i fullmäktigedebatten. Sossarna har en liknande uppfattning som vi, men nöjde sig med en protokollsanteckning i kommunstyrelsen.

Jag har lämnat in en interpellation till fullmäktiges ordförande som handlar om hur mycket man egentligen kan delegera till tjänstemannaledningarna. Den har inte besvarats på två tidigare sammanträden, så nu väntar jag med intresse på Eksmos svar. Ska bli spännande.

För övrigt är fortfarande det allt överskuggande intresset coronasmittan. Det gäller även här i Söderköping. Vad jag kan förstå har vi klarat relativt hyfsat, men det har varit ”kaosartat” enligt min husläkare. Oklarheter beträffande ansvar mellan region och kommun samt framför allt att det är så många timanställda inom äldreomsorgen är de stora problemen, enligt honom. Det är beklagligt att kommunen inte lämnar ut information om smitta bland personal inom hemtjänsten och på boenden. Inte heller ges någon information om hur smittosituationen bland personer på särskilda boenden ser ut. Detta motiveras med sekretess och hänsyn till personernas integritet. Enligt min uppfattning är detta ett tveksamt förhållningssätt. Det finns dock information – visserligen knapphändig på region Östergötlands hemsida. Enligt senaste uppgifterna, 18 juni, har 90 personer drabbats/anmälts smittade i Söderköping. Det är oklart hur många som avlidit eller hur många som har lagts in på intensivvård.

Så är läget. Styrelsen har kvar ett sammanträde digitalt, innan vi definitivt hänger oss åt sommaren. Om inget oförutsett inträffar blir det inte några fler rapporter förrän i augusti.

Ha det bra, vistas och träffas ute och njut av sommaren!

Med kamratliga hälsningar,

Björn Grip, sekreterare