Klimat- eller väderförändringar ? Blogg från Björn Grip

Det regnar, det regnar, jublar mina facebookvänner i Söderköping. Så icke där jag befinner mig. Här mitt i Skåne berättar min granne Kalle, bonde till professionen, att det inte kommit något regn på mer än två månader. Han pratar bekymrat om betet för sina djur och om risken för att det kan bli aktuellt med nödslakt.

• Du väljer själv vad du vill syssla med, säger en kund i den lokala livsmedelsbutiken, med anledning av diskussionen om brist på foder och böndernas svåra situation.

I det kustnära och soliga samhället Torekov på Bjärehalvön fyller många välmående villaägare obekymrat sina swimmingpooler, trots att kommunen där har utfärdat förbud mot såväl detta som att bevattna gräsmattor.

Aningslösheten och solidariteten mellan människor är tyvärr begränsad.

På SMHI finns bland andra Anna Jonsson som är vatten och klimatanpassningsexpert. Hon blir refererad i den utmärkta tidningen ETC. De flesta i Sverige tar vatten för givet och är dåligt mentalt förberedda på den torka som slagit till nu. Men enligt henne är det inte enbart torrt väder som blir allt vanligare. Även nederbördsmängden ökar på årsbasis. Mellan 25 och 40 procent kan man räkna med att den kommer att öka de närmaste åren, beroende på var i landet och hur koldioxidutsläppen i framtiden kommer att se ut. Ju mer utsläpp desto mer nederbörd.

I Almedalen pratar partiledarna den här veckan. Endast vänsterledaren Jonas Sjöstedt har hittills tagit upp klimatfrågorna och böndernas situation. Dock ska sägas att Isabella Lövin, Mp, i en intervju också lyft klimatkrisen som vi är mitt uppe i.  Det är dock bedrövligt att inte klimatfrågorna hittills fått större utrymme i valrörelsen.

Det går i Sverige att göra något åt torrperioder. Vi måste titta över vattenfördelningen, säger en professor i teknisk vattenresurslära i Lund. Det krävs en tydligare planering och prioritering av vilka vattenresurser som ska vara tillgängliga vid torka och vilka som får använda de resurserna, säger han.

Så är vi där igen. Det krävs planering, och det krävs solidaritet. Det går inte att lita på marknadskrafterna och att enbart sköta sig själv och strunta i andra. Det gäller såväl lokalt som globalt om våra efterlevande ska kunna överleva på det här jordklotet.

// Björn Grip