Malins blogg

Stärka kommunenes varumärke….. floskler…

På senaste kommunstyrelsen fanns ett ärende som handlar om att stärka kommunens varumärke. Till ärendet hör också förslaget att ”stärka kommunens arbetsgivarvarumärke”. Jag vet inte om det bara är jag, men jag blir alltid illa till mods när jag hör den här typen av uttryck..

På senaste kommunstyrelsen fanns ett ärende som handlar om att stärka kommunens varumärke. Till ärendet hör också förslaget att ”stärka kommunens arbetsgivarvarumärke”. Jag vet inte om det bara är jag, men jag blir alltid illa till mods när jag hör den här typen av uttryck..

För några år sedan kom en bok som heter ”Corporate Bullshit”. I boken samlar författaren uttryck som används inom näringslivet och som fått spridning och blivit floskler och nu används i alla möjliga olika sorters sammanhang. ”Att stärka kommunens arbetsgivarvarumärke” ser jag som en typisk sådan floskel.

Vad menar man då med när man säger att man vill stärka kommunens arbetsgivarvarumärke? Ja, förmodligen så vill man först och främst att kommunen ska uppfattas som en arbetsgivare. Och kommunen är ju också mycket riktigt en arbetsgivare, visst kan det vara rimligt att lyfta fram den rollen lite mer, det tror jag också. Men varumärken handlar om något mer än så. Jag tror att man när man pratar i termer av varumärken är angelägen om att kommunen uppfattas positivt, eller att kommunen associeras med något som är positivt värdeladdat. Och det här är det luriga med varumärkesbyggandet – det är fluff. Det viktiga är inte innehållet, det viktiga är hur det uppfattas.

Finns det då något annat sätt att uppfattas som en bra arbetsgivare? Ja, att faktiskt vara en bra arbetsgivare skulle ju kunna vara ett sätt. En bra arbetsgivare blir kommunen genom att bestämma sig för att prioritera arbetsmiljöfrågor och koppla resurser till det arbetet. Det finns inget annat sätt som jag ser det.

En bra arbetsgivare har inte delade turer. En bra arbetsgivare har inte höga sjukskrivningstal och låg anställningsgrad. En bra arbetsgivare har inte medarbetare som uppger att de känner sig överkörda.

Vill man fylla varumärket med innehåll finns det mycket att jobba med.

// Malin Östh

Kopiera länk