Vrinneviakuten och nedläggning av vårdcentraler

HänderBristande tillgänglighet och kontinuitet på vårdcentralerna leder till kaos på akuten i Norrköping. Det sambandet borde regionledningen se och åtgärda. I stället riskerar det att bli än värre när ytterligare en vårdcentral ska likvideras.
De senaste dagarna har vi fått nyheter som ”Fackligt larm om kaos på Vrinneviakuten”, ”De sista åren har trycket på akuten ökat” etc. Kommunals skyddsombud på akuten, Lotta Heelge, har också gjort en anmälan hos Arbetsmiljöverket om orimliga arbetsförhållanden.
Bedömningen är att antalet besök per dygn har ökat med 25 procent de senaste åren. Heelges förklaring till ökningen är att primärvården inte fungerar. Ett är säkert, och det är att nedläggningen av vårdcentraler i Norrköpings innerstad för några år sedan skapade djupa sår i organisationen, och ett orimligt tryck på de tre stora offentliga vårdcentralerna i Norrköping. Konsekvensen blev problem med läkarrekrytering och därmed svårigheter att klara såväl vårdgaranti som kontinuitet för patienter. Detta i sin tur leder till problemen på akuten, precis som Lotta Heelge påpekar.
I Söderköping kommer den offentliga vårdcentralen att läggas ned om en dryg vecka. Fortfarande är det sextusen patienter som är listade här. Dessa ska överföras till närmaste vårdcentral, i de allra flesta fall lär det bli den privatdrivna Geria.
I dagens NT, 7/4, finns ett reportage där en bild på två medarbetare ”inväntar ett tillskott av 6000 nya patienter”. Reportaget andas optimism och tillförsikt. Möjligen är det ekonomiska tillskott i form av intäkter för fler patienter som leder till leendena. Kanske tror man också att det stora flertalet av dessa patienter inte har särskilt stora behov av sjukvård och därmed inte heller dyker upp för besök.
Min oro är att det är många, särskilt äldre som har förhållandevis stora behov, som tvekar att söka och i stället avvaktar och härdar ut. När sedan sjukdomstillståndet blir akut åker man till sjukhusakuten i Norrköping.
Konsekvensen är att det kaos på Vrinneviakuten som redan är anmält till Arbetsmiljöverket riskerar att ytterligare förvärras. Christoffer Bernsköld (s), och hans kompisar i regionledningen borde inse sambanden och avbryta nedläggningen av ytterligare en vårdcentral.
Björn Grip

Björn Grip