Kajsa Ekis Ekman besöker Söderköping, Proletären på plats när lokalpress sviker ..

ekis-gaza2Hon är en i gänget av de vassaste vänsterpolitiska skribenter i Sverige idag och hon talade på temat ”Kommer kapitalismen att överleva”? Kajsa inledde med att beskriva de extremt ökande inkomst och förmögenhetsklyftorna nationellt och globalt. Får vi besök av någon utomjording skulle hen bli förskräckt, men kanske framförallt av att folken inte gör uppror filosoferade Kajsa och gav därmed svaret på mötestemat, kapitalismen går inte under av sig själv. De flesta tycktes samtycka till den slutsatsen då drygt hälften av de 32 mötesdeltagarnas hjärta klappar till vänster.

Finanskapitalet genomlystes och Kajsa imponerade när hon mycket pedagogiskt förklarade Marx och Engels materialism. Med det tänkandet förklarade hon är det lätt att förstå hur monopolföretagens jakt på maximalprofit hänger ihop med nyliberalism, krig, flyktingströmmar och främlingsfientlighet. Kajsa avslutade med att konstatera att industriarbetarklassen aldrig har varit så stor som nu. Trots nedmonteringen i Sverige har en ökad produktion flyttat utomlands.

Tio Proletären tog snabbt slut så några fler intresserade blev utan och tre hade redan läst veckans nummer. Många köpte också Kajsas bok med hennes texter som spänner över 18 års skrivande.

Efter mötet som brukligt är bjöd arrangören Söderköpings föreläsningsförening föreläsaren på restaurang där många mötesdeltagare fortsatte umgås i gemytlig anda.

Karl Tingström Valdemarsviksavdelningen.