Ett gammalt misstag rättfärdigar inte ett nytt

mariehovMariehovsområdets exploatering som en lösning på Söderköpings brist på bostäder har blivit en stridsfråga mellan majoriteten, s,m,mp, och den borgerliga oppositionen, c, fp, kd.  Vänsterpartiets  uppfattning är, att det var ett misstag att köpa Mariehov utan att ordentligt undersöka geologiska och arkeologiska förutsättningar för att exploatera området för bostadsändamål. E 22:ans barriäreffekt är också en faktor som det måste tas hänsyn till. I dessa avseenden är vi ense med majoriten. Det var optimistiskt i överkant att räkna med Mariehov som en ny stadsdel med mer än 1000 nya bostäder.

Detta rättfärdigar emellertid inte en utförsäljning, så som nu den nya majoriteten planerar. Området är naturskönt och ett rekreationsområde för många Söderköpingsbor. Det skulle också vara möjligt att få till stånd en ny detaljplan, där ett hundratal bostäder inplaneras främst längs med gamla riksvägen och vid själva Herrgården.

Men varför släppa ifrån sig mark innan en ny detaljplan är klar, Mattias et co? Och vad betyder det att detaljplaneläggningen ska utformas utifrån vad privata byggherrar har för intressen? Det är väl ändå inte så att den nya majoriteten tänker sig att kommunens planansvar förankrat i en demokratisk beslutsprocess ska utgå ifrån de planer som kommersiella intressen styrs av? Man kan faktiskt få det intrycket av vad Ravander (s), Persson (m), och Berghauser-Pont (mp) skriver i sitt debattsvar i torsdagens NT (26/2):

– Med privata intressenter som själva bidrar till detaljplaneläggning kan de områden som ska bebyggas på Mariehov komma till stånd mycket snabbare, skriver man.

Men det är ju ingen brådska, vilket indirekt framgår av majoritetens artikel. Det är ju ändå som så att Mariehov inte ligger först i kön när det gäller detaljplaner för bostadsbyggande. Ravander med flera nämner flera områden som ligger före i kön att exploateras: Gamla brandstationen, Bergaområdet, Vimman, Reningsverket, Kullborg m m.

Vi hoppas verkligen att det inte förhåller sig så att den oheliga koalitionen, s+m+mp, som medfört att vi fått en socialdemokratisk kommunstyrelseordförande också innehåller en tyst överenskommelse. En överenskommelse om ”pay back” till de byggintressen som normalt stödjer en nyliberal linje där det kommunala planmonopolet naggas i kanten och privata intressen tillåts mer inflytande än vad som avsetts i lagstiftningen.

Malin Östh, (v)

Anders Nyhlén, (v)