Inga Sverigedemokrater vill sitta i fullmäktige . Blogg från Björn Grip

bjorngripv-presentation-jpgDet verkar som om Sverigedemokraterna inte kommer att finnas representerade i Söderköpings kommunfullmäktige. De tre som fanns på listan har alla hoppat av. Nu är frågan om de som blivit nominerade av enskilda personer vill ställa upp. Om så inte blir fallet kommer tre stolar att stå tomma. Och det i fullmäktige obefintliga partiet håvar in partistöd. Det är inte bra. Hoppas att väljarna uppmärksammar detta.

Sen är det inte utan att man tycker lite synd om de grabbar som gått på SD:s förenklade analys – att invandringen och inte Reinfeldt/Borgs skattesänkningar som är orsaken till urholkad välfärd – och valt att kandidera till fullmäktige. När det kommer till kritan krävs det både ett visst mod och en förmåga att argumentera för sin sak. Det är inte alldeles lätt. Förutom ovana att uppträda offentligt så är Sverigedemokraternas politik inte alldeles lätt att försvara. I synnerhet inte när alla andra partier argumenterar emot. Det fick Arne Skoog, SD-ledamot förra mandatperioden, erfara när han någon gång gick upp i talarstolen. Och det handlar om flera frågor i kommunalpolitiken. De kommunala kostnaderna för invandringen är mycket begränsade, i synnerhet här i Söderköping.

När man ser hur väl de ensamkommande ungdomar som kommit hit blir acklimatiserade så kan man konstatera att de snabbt kommer att bli plusposter i stället för kostnader i kommunen. En honnör till Anna Doll och hennes arbetskamrater! Men också till Nyströmska skolan och de föreningar som öppnar upp för våra nya medborgare.

Det som är trist med Sverigedemokraternas politik är bristen på solidaritet och medkänsla. Argumentet att man ska hjälpa på plats är genomskinligt. I synnerhet när man tittar på den biståndsbudget som Sverigedemokraterna lägger fram. Den innebär drastiska nedskärningar. Pengarna saknas alltså till det man säger sig vilja göra.

Jag skulle vilja träffa Billy och Thomas med flera, för att resonera om begrepp som solidaritet och jämlikhet. Jag inbillar mig – och hoppas – att det går att komma framåt i en diskussion. Åtminstone vill jag se er i ögonen när vi pratar om det verkligen kan vara rätt att hindra de flyktingar som flyr från vidriga förhållanden över Medelhavet för att kunna starta ett nytt liv i Europa. Flyktingar som nu drunknar i tusental i detta innanhav som bundit samman Afrika och Europa i tusentals år.

Så blir det ändå allt tydligare att kommunalpolitiken i Söderköping inte kommer undan de väldiga migrationsrörelser vi ser i världen idag, orsakade av krig och förföljelser. Ska vi stå upp för internationell solidaritet eller blunda? Vad säger du, Billy?

// Björn Grip