Interpellation ställd till Yvonne Persson (m), bygg- och miljönämnden samt (troligen) samhällsbyggnadsnämndens nya ordförande:

!cid_image001_jpg@01CF6D02

Vad händer om Riksbyggen hävdar avtalet om byggande i Brunnsparken?

Byggandet av seniorbostäder i Brunnsparken mitt emot Birkagården var den överenskommelse som efter diverse turer under flera år, slöts mellan den gamla borgerliga majoriteten i Söderköpings kommun och Riksbyggen. Upplägget att sälja mark mitt i parkområdet kritiserades av miljöskäl men också med tanke på det ändrade upplägget och framtida behov av utbyggnad av demensboendet på Birkagården.

Det var många som försökte hindra denna uppgörelse och ett upprop – med initiativtagare från vänsterpartiet, miljöpartiet, naturskyddsföreningen och socialdemokraterna – undertecknades av mer än 2000 personer, bland dem många aktiva moderater, dock ej Yvonne Persson, som ju då försvarade den ursprungliga planen. Men det var en bred manifestation, bakom den petition som lämnades till fullmäktiges dåvarande ordförande.

Efter diverse turer – och en kovändning av Yvonne Persson – är läget tydligen sådant nu att ett beslut från juridiska instanser på inlämnade överklaganden inväntas. Det är således oklart vad som händer. Det har dock framgått i massmedia att den nya majoriteten, s+m+mp, kommit överens om att respektera domstolens utslag. Man har tydligen också blivit överens om att ta nya kontakter med Riksbyggen för att förmå företaget att acceptera annan mark för byggandet av dessa seniorbostäder.

Mina frågor till Yvonne Persson blir därför följande:

– Har nya kontakter med Riksbyggen tagits?

– Om så är fallet; vad blev utfallet?

– Vilka konkreta markalternativ är det fråga om?

– Kommer verkligen den nya majoriteten i sin helhet att acceptera byggandet av bostadsrätter i Brunnsparken om Domstolen lämnar överklagandet utan avseende och Riksbyggen hävdar ingångna avtal?

Söderköping, den 22 oktober 2014

Malin Östh (v) Björn Grip (v)