Vår förstasida

Skriv in din e-postadress här så får du varje nytt inlägg i Vänsterpartiet Söderköpings blogg sänt till din e-postadress.

Gör som 7 andra, prenumerera du med.

• En paus i bloggandet
    Eftersom jag på sistone har skrivit väldigt sporadiskt här på bloggen så har jag valt att ta en paus i bloggandet. Tack till alla som har läst och kommenterat under åren. Det har varit intressant och lärorikt. Vill du fortsätta … Läs mer →

Ny mandatperiod i uppochnedvända världen… Blogg Malin Östh

PICT0041Mattias Ravander har under hela valrörelsen argumenterat för en kursändring, för en ny kommunledning med en annan politik.

Mattias skrev i sin NT-blogg dagen innan valdagen, den 14 september: ”för det är imagesförändringen som politisk kraft som det handlar om”. Vilken sorts förändring det nu faktiskt kommer handla om återstår att se.

Jag tror vi var många som trodde att den förändring Socialdemokratin talade om under valrörelsen skulle förstås som något annat än den borgerliga politik vi levt med under de senaste åtta åren. Att förändringen skulle innefatta en annan politik, med ett annat ideologiskt innehåll. Vad är annars förändring i de här sammanhangen?

Det politiska landskapet förändras snabbt dessa dagar, partier som för några veckor sedan var huvudmotståndare sitter nu ned och formulerar en gemensam politik. I Söderköping kommer Socialdemokraterna bilda majoritetsstyre med Miljöpartiet, och Moderaterna. Inte den allra mest självklara kombinationen.

Ni har väl hört argumentationen? Om den ”fördummande blockpolitken” och om vikten av att ”vara pragmatisk”. Och visst är det bra att kunna lyfta blicken och visst är det viktigt att inte låsa fast sig men det är minst lika viktigt att definiera den egna politiken. Att formera sig och våga säga: det här är vad vi står för, det här är vår politik.

Vad händer annars med förtroendet för partierna? Hur ska väljarna kunna veta vad de faktiskt röstar fram? Hur ska de kunna veta om det blir en verklig politisk förändring eller bara en variation på samma gamla tema?

Politik kan inte få förminskas till att handla om att ersätta Magnus Berge med Mattias Ravander. Att byta en man mot en annan man är inte ”förändring som politisk kraft”, det liknar mer maktspel än något annat.

För Söderköpings Socialdemokrater verkar det främsta målet vara att byta styre i kommunen. Det är i sig naturligtvis inget ovanligt, alla partier som varit i opposition jobbar för ett nytt politiskt läge och för att få bilda majoritet. Det som är ovanligt är vad man är beredd att göra för att nå dit.

I den NT-blogg Mattias skriver dagen innan valdagen väljer han att ha med ett citat: ”I en oändlig värld, i en oändlig tid, så kommer allting att hända – även det omöjliga.”

Nu har det omöjliga hänt – Socialdemokraterna har valt att liera sig med Moderaterna.

Malin Östh

2 kommentarer till Ny mandatperiod i uppochnedvända världen… Blogg Malin Östh

• Malin. Du är välkommen att ta del av den gemensamma politiska plattformen som Socialdemokraterna, Moderaterna och Miljöpartiet har tagit fram för den kommande mandatperioden. Den ligger på kommunens hemsida, eller på Socialdemokraternas hemsida, om du inte redan har den. Plattformen innehåller den politiken vi tillsammans vill driva, och det är den väljarna får utvärdera om fyra år – om de ska fortsätta ge oss sin röst. Jag tar gärna en debatt om de förslagen som den innehåller, med dig/er från Vänsterpartiet. För det är väl politiken vi borde debattera – inte vem som ska genomföra den? Vad i plattformen är det som Vänsterpartiet inte ställer sig bakom – det vore intressant att veta. Är det kanske avskaffande av de delade turerna, sommarjobb till alla unga eller att föra en dialog med Riksbyggen om att inte bygga Seniorboende mitt framför Birkagården som Vänsterpartiet vänder sig emot…?