Det kom en fråga om idrott…..

081102_MG_4566 Jag heter Richard och jag går på Barn & Fritidsprogrammet  på Fria Läroverken (f.d. John Bauer) i Norrköping. En kurs vi har är Fritid  och Idrottskunskap och uppgiften vi har just nu handlar om idrottspolitik.  Jag har valt er, Vänsterpartiet. Skulle ni kanske kunna berätta lite om hur ni ser på idrotten lokalt i

Söderköping ?

Hur vill ni att idrotten ska vara en del av samhället?

Svar; Vi tycker att idrotten, särskilt ungdomsidrotten, är en bra och positiv verksamhet som förtjänar samhällets stöd. Det sker ju också, ofta otillräckligt, dels genom tillgång till träningsanläggningar, dels genom ekonomiskt stöd till idrottsklubbarnas ungdomsverksamhet.

Hur vill ni att idrotten ska utformas i skolan?

Svar; Vi anser att idrott och motion länge har behandlats styvmoderligt i skolans läroplaner. Någon form av motion och rörelse bör organiseras dagligen. Rena schemapositioner för gymnastik och idrott bör utökas (men det är ju en fråga för regering och riksdag)

Vilka satsningar på idrott och fritid vill ni göra? Vilka satsningar görs?

Svar; Här är jag osäker på om du menar nationellt eller lokalt. Lokalt har vi idéer om att det borde gå att med relativt enkla medel skapa en inomhusbassäng genom ett tak över nuvarande utomhusbassäng och därmed kunna förlänga badsäsongen. Vi lyssnar också med intresse på resonemangen om en multihall för idrott och kultur. Än så länge har detta inte konkretiserats eller kostnadsberäknats. När det gäller Vänsterpartiets politik nationellt får jag hänvisa dig till vår riksdagsgrupp. Maila t ex [email protected] . Hon är vår nya riksdagsledamot från Norrköping/Östergötland.

Används detta i marknadsföring?

Svar; Är oklar över vad du menar med frågan?

Vad skulle satsningarna göra för skillnad? T.ex. ekonomiskt och ur ett hälsoperspektiv.

Svar; Det är viktigt ur hälsoperspektiv att så många ungdomar som möjligt rör på sig och deltar i olika idrotter. En satsning på breddidrott bör utökas. Förhoppningsvis blir det också så när nu idrott kommer att vara ett ansvar för den nya hälsoministern i regeringen ( i stället för att som tidigare sortera under kulturdepartementet)

Vilka anläggningar finns det för idrott och fritid och täcker det invånarna och föreningarna i Norrköpings behov?

Svar; Den frågan får du ställa till våra Norrköpingskamrater! Börja med att skicka ett mail till Linda (se ovan)!

Varför har ni inget om idrottspolitik på er hemsida (Vänsterpartiet I Söderköping)?

Svar; Det är en brist! För några år sedan hade vi regelbundna träffar med idrottsföreningarna, men det är ett tag sedan nu. Jag/vi fortsätter gärna diskussionen med

dig och dina kamrater för att utveckla vår idrottspolitik. Med vänlig hälsning

Björn Grip (v), ledamot i Söderköpings kommunfullmäktige