Herrarna var blyga, men besked från damerna, Blogg från Björn Grip

PhotoFunia-80a4b9

Söderköping Gårdagens allmänpolitiska debatt i Söderköpings fullmäktige gav bara delvis svar på vilka majoriteter som realistiskt är möjliga. Idag har den borgerliga alliansen en klar majoritet, men det har varit tydligt under hela mandatperioden att centern och moderaterna inte trivts ihop. Dessutom pekar opinionssiffrorna på en betydligt jämnare situation efter valet om 10 dagar. På mina och vänsterpartiets frågor om hur ledande företrädare ser på möjligheterna att bilda en ny majoritet fick vi svar från damerna, medan huvudkombattanterna – Magnus Berge (c), och Mattias Ravander (s) – valde att inte svara på frågorna, viket i sig är nog så talande.

Yvonne Persson (m), markerade att det inte finns ett samlat borgerligt alternativ inför valet. Hon menade ockå att det parti som blir störst bör få uppdraget att skapa en majoritet. Även om hon hoppades att moderaterna kommer att bli störst, så var hennes indirekta svar således att hon ser Mattias Ravander (s) – som ledare för det sannolikt största partiet – som  den som bör få uppdraget att söka skapa en majoritet efter valet. Hon uteslöt uppenbarligen inte en koalition mellan socialdemokrater och moderater.

Inga-Lill Östlund (fp), deklarerade att hon står till förfogande som kommunstyrelsens ordförande. Därmed är det fyra personer som offentligt har förklarat sig villiga att ta på sig detta tunga ansvar. Hon betonade också att hon ser det politiska beslutsfattandet som ett lagarbete, där en bra samarbetsinriktad laguppställning är viktigare än vem som är kommunstyrelsens ordförande. Därmed öppnar hon upp för en medverkan där folkpartiet kan vara med i olika konstellationer, inklusive med socialdemokraterna.

Magnus Berge (c), gav inget svar egentligen, men bekräftade att det inte finns ett gemensamt borgerligt alternativ i den här valrörelsen. Alltså är även centern öppna för olika konstellationer. Det är dock mindre troligt att se centern som samarbetspartner med socialdemokraterna eftersom Mattias Ravander och socialdemokraterna har utnämnt Magnus Berge som sin huvudmotståndare.

Mattias Ravander (s), gav sig inte heller in i debatten om ”regeringsfrågan”. I ett korridorsamtal med en tongivande socialdemokrat bekräftades emellertid, att man hittills inte tagit ställning med vilka man vill försöka skapa en majoritet. Man vill ha en ledande roll, Mattias vill säkert gärna axla rollen som kommunstyrelsordförande och han är säkert beredd att sträcka ut en hand även till moderaterna för att få vara den ledande politikern i kommunen. Frågan är dock vad partiet säger. En sak är säker; det är många traditionella socialdemokrater som röstar på vänsterpartiet om det blir tydligt att socialdemokraterna är beredda att göra upp med moderaterna, den traditionella huvudmotståndaren. Där är förklaringen till att Mattias inte ger något svar före valet!

Så mitt konstaterande i debatten att de som vill bevara Brunnsparken, de som vill ha en politik som jämnar ut de allt större klassklyftorna i samhället, de som vill undvika utförsäljning och upphandlingar av välfärdstjänster och de som vill att det ska bli en rödgrön majoritetskoalition bestående av s+mp+v, dom personerna ska rösta på vänsterpartiet.