Malins blogg

Direktanteckningar från (V) kongress 2014 . Blogg från Malin Östh

logo

Norges vänsterparti, partiledaren håller hälsningsanförande:    ”Det gröna nås endast genom det röda”

Sjöstedt: Vänsterpartiet satsar mer på miljön än Miljöpartiet

Enhälligt omval av Jonas Sjöstedt, rörd, fint tacktal, talar om sin erfarenhet av partiet genom partiföreningsbesöken (har besökt 140 föreningar), om hur alla ska känna sig välkomna i partiet; en del av våra medlemmar är raggare, andra föredrar kostym med tjusig fluga, förvånansvärt många är biodlare och järnvägsentusiaster (!).

Tips: titta på storstockholm hemsida, har lagt ut två videoklipp som förklarar vår politik, det kan vi säkert också göra om vi skulle vilja.

Hälsningsanförande av Greklands vänster, talar om the tyranny of the trojka (EU, IMF, Valutafonden) Talar också om ”de perifiera länderna och de centrala länderna” i Europa, hur de centrala länderna håller de perifiera länderna undertryckta för att skydda sig själva, innebär att de därigenom skyddar den hierarkiska ordningen där länder ses som mer eller mindre viktiga/framstående.

Beslut: Nej till differentierade kongresser, argument: även om det kan finnas goda argument av typen effektivare organisering så är interndemokratin viktigare, bifall motion, utred frågan med konsekvensanalys. När denna motion faller, faller också frågan om fyraåriga mandatperioder för partistyrelseledamöter.

Diskussion om kongressuttalande inför riksdagsvalet, ordet omtanke debatteras flitigt. Partistyrelsen argumenterar för valet av ord med argument av typen; använd ord som folk förstår utan att ha gått marxistisk grundkurs, menar även att ordet omtanke lätt kan ställas i polemik mot ordet girighet. Efter lång debatt om semantiken går kongressen mot partistyrelsen, tar bort ordet omtanke och ersätter det istället med en text som innehåller orden solidaritet, medmänsklighet och rättvisa medan ordet girighet kvarstår.

En hel del diskussion om valkonferens, partistyrelsen föreslår att valkonferensen ersätts med en remissrunda där ett förslag till valplattform skickas ut på remiss och sedan klubbas och presenteras i augusti. Detta går igenom med undantag av presentationsdatum som flyttas fram och blir april istället för augusti.

Motion A24; partiet ska driva kravet på sex timmars arbetsdag aktivt. Arbetsgruppen har precis i dagarna släppt sin efterlängtade rapport om sex timmars arbetsdag. Många går upp och yrkar bifall för motionen. (Uppskattad kostnad för att genomdriva sex timmars arbetsdag: 10-12 miljarder per år fördelat på 10 år) Beslut: (mot partistyrelsen) ”att Vänsterpartiet tar på sig rollen att vara den drivande och offensiva kraften i denna viktiga samhällsfråga”.

Motion A53; kongressen går emot partistyrelsen och beslutar att jobba för ett grundlagsskydd för Public Service, samma sak med A47 där kongressen röstade för motionen som innebär att vi ska jobba för att 1% av statsbudgeten ska gå till kulturen, liksom A37 där kongressen väljer att uppdra till partistyrelsen att revidera minerallagstiftningen.

Åsa Mattsson, kommunikationsstrateg (tror jag), har valpepp, pratar och visar flera filmer som fint beskriver vad V gjort ute i landet, tex. glasögonreformen i Östergötland läns landsting och Malmö kommun som höjt kvinnors löner. Anne Petre´n gestaltar Kerstin Thorvall och håller en monolog om välfärdssamhällets kris.

”Den enda vinst som ska finnas i vård, skola och omsorg, är den goda pedagogiken och den goda vården, inget annat” /Klas Malmberg

Valslogan 2014: ”Inte till salu”. Inte till salu står på bilder från vård, skola och omsorg, naturbilder och en bild på Sjöstedt.

Många pläderar för att Malin Björk ska lyftas högt på EU-listan, hon jobbar i Bryssel. Flera pläderar också för Dror Feiler. Malin Björk väljs som första namn, Mikael Gustafsson som andra namn, Malin vann med mycket få röster. Malin Björk jobbar i Bryssel sedan 10 år, nu som tjänsteman för Vänsterpartiet, tidigare för en kvinnoorganisation, är öppet lesbisk. Linda Snecker blir fjärde namn på listan, Emil Broberg plats tio. Dror Feiler flyttas upp och blir femte namn.

Anita Dorazio som representar Fristadfonden håller ett hälsningsanförande, säger att asylpolitiken aldrig varit så dålig som idag. Idag är det praktisk taget bara krigsoffer från Syrien som får stanna och inte alltid ens dem, ibland blir de så kallade Dublinärenden. Asylrätten har blivit politik, ska inte vara det, assyl handlar om mänskliga rättigheter och ska alltså rymmas och hanteras under en rättighetslagstiftning. Asylärenden hanteras idag inte rättssäkert. Vänsterpartiet är oerhört viktigt i kampen för en mänslig asylpolitik enligt Dorazio.

Vid pennan // Malin Östh