Malins blogg

Kommunalekonomiska dagen i Stockholm 12/9 . Blogg från Malin Östh

Jag var på Kommunalekonomiska dagen i Stockholm 12/9 där jag träffade vänsterpartister från olika delar av landet och lyssnade på intressanta föreläsare/talare.

Här kommer ett kortare sammandrag av vad som sades, fragmentariskt och mycket kortfattat men läsbart hoppas jag: Jonas Sjöstedt inledde dagen,uttryckte en förhoppning att valet 2014 kommer att domineras av frågan om vinster i välfärden. Vänsterpartiet är den enda röst som på allvar lyft frågan så här långt i debatten, vi har folk med oss, enligt gjorda undersökningar håller 8 av 10 svenskar med om att vinster i välfärden är problematiskt.

Sjöstedt menar att vi dock ska vara medvetna om och beredda på att snart kommer det hårda motståndet från riskbolagen,företagen och näringslivet. Argument mot vinster i välfärden: – vårda varje skattekrona – återinvestera vinster, för skattebetalarnas skull, för vårdtagarnas skull, för personalens skull 2009 togs 8 miljarder ut i vinst vilket motsvarar 20.000 jobb. Stora riskkapitalbolag dominerar marknaden.

Varannan skattekrona går till 16 riskkapitalbolagsägda koncerner. Vinstintressenas och avregleringens förespråkare talar inte längre i termer av kostnadsargument, det blir helt enkelt inte billigare, det är bevisat om och om igen att det istället blir dyrare, istället lyfter de (så ofta de kan) det argument de har kvar: valfrihet.

Därefter pratade Anne-Marie Lindgren från Arbetarrörelsens tankesmedja. Hon berättade om hur hon i en studie jämfört två kommuner, en röd (Göteborg) och en blå (Stockholm). Hon kom fram till att Göteborg mycket tydligare använder sig av kommunen medan Stockholm inte riktigt vill kännas vid att de är en kommun… I Stockholm är samhällsplanering gjord till en teknisk fråga, man pratar i termer av bättre teknik och tekniska ingripanden. Göteborg kopplar istället samhällsplanering till livsstil, resemönster,segregering osv. det vill säga helt olika ansatser i de två kommunerna. Göteborg lyfter social infrastruktur som en viktig faktor när de diskuterar samhällsplanering och energieffektivisering; fungerande stadsdelscentrum med vårdcentral, bibiliotek, fritidsgård osv. diskuteras som något som kan vara lika viktigt som att bygga ut kollektivtrafiken det vill säga finns det som vi behöver där vi bor kanske vi inte behöver resa så mycket, motverkar också social ojämlikhet och orättvisor. Den sociala infrastrukturen ska vara likvärdig i hela kommunen. Göteborg säger nej till fler externa köpcentrum numera också.

Ulla Andersson var dagens sista talare och började med att berätta att Sverige gått från rödbeta till morot. Tidigare såg Sverige ut som en rödbeta med få riktigt rika, en bred medelklass och få fattiga. Nu ser Sverige istället ut som en morot med fler rika, mindre medelklass och fler fattiga. Andelen som lever i långvarig relativ fattigdom har fördubblats mellan 2007-2010. Vänsterpartiets budgetförslag fokuserar, mkt. kortfattat, på samhällsnyttiga investeringar som skapar arbetstillfällen och hållbarhet, ett hållbart arbetsliv med plats för flera och rättvisa skatter, förbättrad a-kassa och sjukförsäkring.

/Malin