Solidaritet och rättvisa – Minnesbilder från ett långt politiskt liv

Vid (V)årt avslutande medlemsmöte inför sommaruppehållet besöktes vårt möte av en hedersgäst. Nils Berndtsson, f.d riksdasgsman med långt förflutet inom Vänsterpolitiken, hans historia har han nu skrivit ner i en bok, som han berättade från vid vårt medlemsmöte. En pigg och vaken 90 åring, en signerad bok skänktes till Vänsterpartiet Söderköping av Berndt. Nedan kort intro till hans bok som du kan köpa och läsa i hängmattan i sommar. Boken har nr;

ISBN: 9789191201953 . Förlag: Nixon, pris ca. 130:-

Nils Berndtsson gick som 17-åring med i den kommunistiska rörelsen 1937. Det var den sociala situationen i de värmländska skogsbygderna och solidariteten med Spaniens kamp mot fascismen som drog in Nils i det politiska arbetet där han sedan stannat kvar. Från aktivitet i ungdomsförbundet har Nils under 65 år bland annat varit lokalredaktör för Flamman, partiombudsman, riksdagsledamot, mångårig medlem av partistyrelsen och dess verkställande utskott.
Nils har sett hur Sveriges kommunistiska parti som var en sektion av Komintern förvandlas till dagens breda vänsterparti, han har upplevt fem olika partiledare och men han har främst deltagit i rörelsens arbete för solidaritet och rättvisa. I den här boken har Nils samlat minnesbilder och tillbakablickar från ett långt liv i och med politiken.

Med detta önskar vi er alla en riktigt varm, skön och avkopplande sommar.

Bernt Schneider